GTA V slaví 10 let. Pojďme si připomenout jeho historii
i Zdroj: Rockstar Games
GTA 5 Novinka GTA V slaví 10 let. Pojďme si připomenout jeho historii

GTA V slaví 10 let. Pojďme si připomenout jeho historii

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

17. 9. 2023 19:00

Mnohými milovaný a nenáviděný pátý díl GTA dnes slaví už 10 let. Co všechno se za tu dobu s touto hrou či vývojáři vlastně stalo? V článku se podíváme do minulosti a shrneme to nejdůležitější z této dlouhé éry.

Reklama

Ano, dneska je to přesně 10 let, kdy pátý díl legendární série Grand Theft Auto spatřil světlo světa na Playstation 3 a Xbox 360. Na svoji dobu hodně revoluční a graficky pokročilý dítko vývojářů ze studia Rockstar Games. Projdeme si nejzajímavější momenty, kterými si tato hra prošla za poslední dekádu.

Vydání GTA Online

Jak už určitě všem došlo, GTA 5 vyšlo 17. září 2013 a začalo hned lámat rekordní prodeje, recenze skákaly 10 metrů do stropu a všichni už mohli hrát úžasný, kontroverzní, a satirický, cca 30 hodinový, příběh. Za necelý měsíc přišel zlom, který určil, jakým směrem vůbec celá hra, a vlastně i studio Rockstar Games, půjde dál a nebál bych se říci i důvod, proč na GTA VI čekáme tak dlouho a to je GTA Online. Jednoduchý Online režim, kde lidi ze začátku mohli spolu brouzdat městem, hrát různé Deathmatch zápasy nebo mezi sebou závodit. Později vyšly rozšíření díky kterým jsme s kamarády mohli vykrádat banky, založit velkou firmu, motorkářský klub či se stát drogovým králem, vyhodit všechny peníze, které šly koupit i za reálné peníze, v kasinu a spoustu dalšího.

Vydaní na “novou generaci” konzolí

V uvozovkách nová generace Playstationu 4 a Xboxu One dostala vylepšenou verzi GTA, a postupem času Rockstar Games generaci starou přestal úplně podporovat hlavně z důvodu slabého výkonu Playstationu 3 a Xboxu 360. Není se čemu divit, je vůbec zázrak, že tyto konzole vůbec hru jako takovou v pohodě rozjely.

Zrušení příběhových DLC

Není žádným tajemstvím, že GTA 5 mělo následovat příklad čtvrtého dílu a byly v plánu příběhová rozšíření. Ty podle různých dataminerů měly být celkem tři, kdy jedna postava pracuje pro agenturu IAA (obdoba CIA), druhá se měla potýkat s návštěvou mimozemšťanů (a pravděpodobně mělo vysvětlit záhadu Mount Chiliad Easter Eggu), a třetí po vzoru Red Dead Redemption nás mělo vhodit do zombie apokalypsy. Samozřejmě, kvůli ziskům z GTA Online nakonec nevyšlo ani jedno. Ale nemůžeme říct, že jsme aspoň částečně nedostali vysvětlení co se stalo s postavou Trevora, nebo Franklina, jelikož se obě tyto postavy objevily v již několikrát zmíněném Online režimu.

Klient FiveM

Stejně jako s tzv. “Samp” modifikací do GTA San Andreas, lidi chtěli hrát s přáteli na módovaných serverech se svými pravidly a ne jen na oficiálních, kde to bylo pro většinu pořád to samé. A tak vznikl klient FiveM, který nám do dneška dovoluje si zahrát různé scénáře. Ať už tzv Roleplay, kde každý hráč plní určitou práci reálného života, nebo třeba přežívání v zombie apokalypse a spoustu dalšího. To vše online i s kamarády.

Zakázání modifikací

To se však nelíbilo Take-Two Interactive, vydavatel Rockstar Games, kteří se v roce 2017 postavili proti všem modifikacím, které do GTA 5 vycházely. Ne jen online v podobě FiveM, ale i právě do single playeru. V tuto dobu schytalo Take-Two Interactive velkou dávku kritiky, proč zakazují něco, díky čemu vlastně hru lidi stále hrají. Což snad mohu i za sebe říct, svatá pravda. Proč? Naštěstí tohle bylo v klidu a celkem rychle vyřešeno a stále se dá GTA 5 módovat.

Vydání na "novou generaci” konzolí

I “nová generace” dostala svoji verzi, která ale schytala velkou dávku kritiky kvůli žádným, nebo minimálním změnám. Tady není moc, co říct, stačí si pustit vedle sebe trailery z PS4 verze a pak i PS5.

Take-Two Interactive opět banuje modifikace

Take-Two Interactive však neskončilo se svou nenávistí proti moderům. Je to celkem nedávno, co jedna revoluční modifikace byla zakázána. Důvod? Tato modifikace využívala umělou inteligenci od ChatGPT, kdy jste byli v roli policisty a řešili různé případy. Revoluční to bylo z důvodu, že všechno se odehrávalo díky vašemu důvtipu, jelikož jste opravdu museli na NPC postavy mluvit. Mluvit, myšleno přes mikrofon. Na vše co jste postavám řekli, vám odpovídala umělá inteligence s celkem dost děsivou důvěryhodností ať už odpovědí samotnou, či stylem dabingu, který též tato umělá inteligence generovala.

Tohle by tedy byly takové ty nejznámější momenty v životě GTA 5. A co teď? No, spekuluje se, že vydání traileru na šestý díl není zrovna daleko. Sice je pravda, že nám bylo umožněno nahlédnout do vývoje díky leaku z minulého roku, ovšem musíme to brát s rezervou, jelikož nevíme z jaké fáze vývoje to bylo.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama