Galerie 10
Hry, které v kampaních vybraly miliony, ale nikdy nevyšly
i Zdroj: West Games / VOID Interactive
Novinka Hry, které v kampaních vybraly miliony, ale nikdy nevyšly

Hry, které v kampaních vybraly miliony, ale nikdy nevyšly

Jakub Hergesell

Jakub Hergesell

Vypadaly ambiciózně a kdyby jednou vyšly, šlo by o obrovské hity. Dnes se budeme věnovat hrám, které shrábly miliony v kampaních, ale nikdy nevyšly.

Poslechni si audioverzi
00:00:00
00:00:00
👉 Playlist připraven! Poslechni si všechny články zde.
Reklama

Existují zahraniční i tuzemské portály, kde se zejména menší vývojářská studia nebo sólo tvůrci pokoušejí vybrat dostatek financí pro dokončení vývoje svých projektů nebo bonusové možnosti, soundtrack či dokonce lokalizaci, která klidně může vyjít na statisíce korun. Nicméně občas se stane, že projekty vyberou i miliony korun, naslibují spoustu obsahu, nejlépe datum vydání, ale nakonec nikdy nevyjdou

V tomto speciálním článku se podíváme na několik her, které byly buďto podvodem, nebo zkrátka tvůrci přecenili své možnosti a nedokázali dojít do úspěšného konce.


RAW

Speciální článek odstartujeme hrou RAW, kterou v roce 2019 představilo neznámé studio Killerwhale Games v kampani na KickStarteru. Studio ukázalo video a slíbilo obrovský otevřený online svět ve stylu Grand Theft Auto Online. Znělo to jako sen. Hráči si mohli vytvořit vlastní postavu a rozhodnout se, čím budou. Ať už je to běžné zaměstnání nebo vůdce gangu. Hra se tehdy zamlouvala i nám, psali jsme o ní přesně před šesti lety.

A nezamlouvala se vlastně pouze nám, psal o ní celý herní svět. Jak jsme již podotkli, původně se objevila na KickStarteru, kde úspěšně vybrala slušných 174 000 dolarů od více než 3 900 podporovatelů, což je v přepočtu něco kolem 3,5 milionu Kč. Jenže se po stížnostech od lidí, na projekt zaměřil přímo KickStarter, který po přezkoumání rozhodl, že hru ačkoliv prošla úspěšnou kampaní, nevyplatí, a podporovatelé dostanou své peníze zpět - to byl z hlediska podporovatelů ten lepší příběh. Tvůrci to ale ani tak nechtěli vzdát, a celou kampaň chtěli nově rozjet na portálu IndieGoGo, potom, co KickStarter označili za neprofesionální! Jenže tam kampaň úplně pohořela, hráči už neznámému studiu nevěřili a označili projekt na podvod. Hra nakonec nikdy nevyšla a po autorech se slehla zem. Zůstaly pouze některá videa (a třeba článek u nás). 

Klíčové vlastnosti hry

  • MMORPG s masivním světem
  • Reálná simulace společnosti a ekonomiky
  • Realistická fyzika vozidel
  • Stavění a crafting
  • Tresty za kriminální činnosti
  • Žádný loading po celou dobu hraní
  • Hra běžela na Unreal Engine 4
  • V plánech byly PC i konzole

The Stomping Land

Splněný sen pro všechny fanoušky dinosaurů! Aspoň tak to vypadalo potom, co na KickStarteru odstartovala kampaň hry The Stomping Land od pravděpodobně sólo vývojáře Alexe Fundory, kterému se podařilo vybrat více než 114 000 dolarů od téměř 4 500 podporovatelů (asi 2,3 milionu Kč). Vše vypadalo slibně, Alex vybral finance z kampaně a spustil předběžný přístup na Steamu. Hráči byli nadšení! Velmi rychle však došlo na zklamání. 

Tvůrce hry přestal vydávat aktualizace, nereagoval na email, všeobecně přestal komunikovat a vývoj se prakticky zastavil, a nakonec byl bez jakéhokoliv upozornění či omluvy zastaven a hra skončila. Všichni tak přišla jak o své peníze, tak videohru. Co se vlastně stalo? Šlo o plánovaný podvod? Těžko říct, ale dodnes nikdo o Alexovi neslyšel. Dnes je víceméně jisté, že plná hra nikdy nedorazí.

Klíčové vlastnosti hry

  • Survival v otevřeném světě
  • Kooperace i PvP multiplayer
  • Lov spoustu druhů dinosaurů
  • Stavení a crafting
  • Online hierarchie
  • Na dinosaurech jsme mohli jezdit
  • Hra běžela na Unreal Engine 3
  • Hardcore pojetí - prakticky žádný HUD

Areal

Celý svět si kdysi přál pokračování série STALKER. Po úspěšné trilogii jakoby se po původních autorech slehla zem. A tak vzniklo několik nových studií, které se pokusily přijít s duchovním nástupcem. Jedním z takových projektů byl projekt Areal, který v roce 2014 představil v rámci kampaně na KickStarteru neznámý tým West Games. Cílem bylo vybrat překvapivě pouhých 50 tisíc dolarů. Tvůrci naslibovali hory doly, od možností ve hře, post-apokalyptický svět, souboje frakcí, radiace nebo mutanty. To se samozřejmě všem zamlouvalo, podobných her vychází jako šafránu, a ještě od původních tvůrců Stalkera? No to byl plněný sen.

Prakticky ihned se kampaň rozšířila po všech herních webech, včetně nás. V roce 2014, tedy před více 10 lety, jsme o hře napsali spoustu článků a informovali jsme, že Areal prošel úspěšnou kampaní, kde nakonec vybral slušných 64 tisíc dolarů (asi 1,3 milinu Kč). Jenže objevily se náznaky, že by mohlo jít o podvod. Hráči si začali všímat detailů ve zveřejněných trailerech a gameplay záběrech - až moc se některé situace podobaly jiným hrám! A tak si na projekt došlápl přímo KickStarter, který po zvyšujícím se tlaku přispěvatelů na projekt zaměřil a po přezkoumání usoudil, že West Games žádné finance nedostane! Kampaň skončila a lidé získali své peníze zpět. West Games se Areal následně pokusil přenést na platformu Wefunder, nicméně už všichni tušili, že kolem celé této situace není něco v pořádku a to bylo naposled, co jsme o jak o hře, tak pochybném studiu slyšeli.

Klíčové vlastnosti hry

  • Duchovní nástupce Stalkera
  • Post-apokalyptický svět
  • Otevřený svět
  • survival a RPG prvky
  • Crafting
  • Souboje frakcí
  • Nelineární příběh
  • Podpora moddingu
  • Unreal Engine

Project Phoenix

Milionový projekt, který měl skvěle nakročeno, tým složený z veteránů a obrovskou podporu fanouškovské základny. Jenže ani to nezaručí úspěch. Project Phoenix se postaralo o možná největší crowdfundingové fiasko vůbec. Studio Creative Intelligence Arts (CIA Inc.) se skládalo z ex-tvůrců sérií jako Final Fantasy, Crysis 3, Skyrim, Halo 4 a mnoha dalších, navíc celý tým vedl zkušený producent Hiroaki Yura.

Studio představilo v roce 2013 projekt na KickStarteru, kde vybralo neuvěřitelných 1 014 600 milionu dolarů (asi 20 milionů Kč) od téměř 16 000 podporovatelů. Tvůrci slibovali, že hra je v pokročilé fázi vývoje a nic nebude bránit tomu, aby v roce 2015 vyšla. Jenže asi tušíte správně - nikdy nakonec nevyšla. Postupně vycházelo najevo, že se na hře vůbec nepracuje, tým spolu nekomunikuje, ve studiu není prakticky žádný pokročilý programátor a množily se výmluvy o tom, proč stále nedorazila hratelná ukázka. Zakladatel studia, Hiroaki Yura, nakonec v roce 2021 oficiálně přiznal, že vývoj je pozastaven na neurčito, a že peníze jsou definitivně pryč. Dnes už je jasné, že podporovatelé nedostanou své peníze zpět a ani videohru. 

Klíčové vlastnosti hry

  • Fantasy taktické RPG
  • Hra se inspirovala u Baldur's Gate
  • JRPG + Western mix
  • Propracovaný fantasy svět Azuregard
  • Real-time strategie
  • Důraz na orchestrální hudbu
  • Studio sázelo na lidi z Blizzardu nebo Valve
  • Hra měla dorazit na PC a konzole

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama