Pamatujete ještě na LucasArts? Tohle jsou ty nejlepší hry od tohoto studia
i Zdroj: LucasArts
Novinka Pamatujete ještě na LucasArts? Tohle jsou ty nejlepší hry od tohoto studia

Pamatujete ještě na LucasArts? Tohle jsou ty nejlepší hry od tohoto studia

David Vondráček

David Vondráček

Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 2 Xbox Xbox Steam Steam

LucasArts byla zárukou kvality. Tato videoherní společnost fungovala od roku 1982. V roce 2012 byla společnost prodána gigantu Disney, a to de facto znamenalo jejich konec.

Reklama

Logo LucasArts bylo od konce 80. let minulého století zárukou kvality. Vývojáři se tehdy mohli opřít o milované filmové licence Hvězdných válek nebo Indiana Jonese, dokázali však přicházet i s vlastními nápady. Zajímavostí je, že studio založil sám George Lucas a zpočátku nemohlo využívat práva na značku Star Wars. Ta byla dočasně propůjčena spřízněnému Ataru, takže LucasArts museli přicházet s vlastními nápady. V roce 2013 však celá značka přešla pod Disney a LucasArts přestali de facto v roce 2013 existovat, oficiálně kvůli špatným finančním výsledkům. 

Prvotinou studia byla 3D futuristická sportovní hra Ballblazer. Ta se podobá basketbalu jeden na jednoho, jen místo sportovců ovládáte futuristická vozítka. Hra se dala hrát i ve dvou hráčích na rozdělené obrazovce a byla velmi zábavná. Nejzajímavější byl procedurálně generovaný soundtrack, který reagoval na aktuální herní situaci. Tato technologie byla později vylepšena a pod názvem iMUSE se stala nedílnou součástí většiny her od LucasArts.

Zcela zásadním pro budoucnost LucasArts a počítačových her obecně byl Maniac Mansion z roku 1985. Žánr adventur tehdy existoval pouze v textové podobě, kdy bylo nutné všechny příkazy vypisovat na klávesnici. Vývojář Ron Gilbert však přišel s rozhraním ovladatelným pomocí myši. Samotná hra byla parodií na horory osmdesátých let. Hráč se jedním ze šesti hrdinů snaží osvobodit přítelkyni ze sídla šíleného vědce. Průchod hrou je nelineární a výrazně se liší podle toho, jakou postavu hráč na začátku zvolí.

Na řadu přišel i nejslavnější archeolog na světě, Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure, který vyšel v roce 1989 společně s třetím Indiho filmem, Poslední křížová výprava. LucasArts si tím připravili cestu k pozdějšímu titulu Indiana Jones and the Fate of Atlantis, podle mnohých nejlepší adventuře všech dob.

Další přelomovou hrou od LucasArts byl Loom. Hlavním rozdílem oproti ostatním hrám bylo ovládání. Ve hře hráč ovlivňuje příběh hraním na flétnu a postupně se učí nové noty, čímž rozšiřuje repertoár možných akcí. Hlavní hudební téma je inspirováno Labutím jezerem od Čajkovského a hra z roku 1990 byla mimořádně artovým projektem.

V roce 1990 vyšla kultovní klasika, The Secret of Monkey Island. Pirátská komedie, ve které hlavní hrdina Guybrush Threepwood bojuje s duchem zlého kapitána LeChucka o srdce krásné Elaine, je jednou z nejznámějších adventur vůbec. Kromě mnoha pokračování a remasterů se dokonce dočkala i české parodie Tajemství Oslího ostrova.

Arkáda Zombies Ate My Neighbors, kde hráč střílí zmutované sousedy a různé nestvůry, je dalším vlastním nápadem LucasArts. Kromě zombií zde hráč bojuje i s vlkodlaky, vraždícími miminy, mimozemšťany, mumiemi a dalšími kreaturami, inspirovanými dobovými horory.

LucasArts má na svědomí i Sam & Max Hit the Road, založenou na stejnojmenném komiksu Steva Purcella. Aby LucasArts zvětšili herní plochu, přesunuli grafici inventář do samostatné obrazovky a seznam příkazů nahradili dynamickým kurzorem. Jako jedna z prvních her byla také kompletně nadabována.

Následně začala „doba Hvězdných válek“. První hrou z tohoto univerza byl simulátor X-Wing, kde měl hráč možnost pilotovat vesmírné stíhačky Rebelů. Hra nabídla propracovaný fyzikální model, který geniálně kombinoval realističnost a arkádovou hratelnost, dobře navržené mise a skvělý příběh. Později přišlo pokračování Tie Fighter, kde hráč hraje za Impérium.

Rebel Assault byl vedle Mystu zásadním titulem, kvůli kterému si hráči dokupovali CD-ROM mechaniky. Sice nebyl herně výjimečný, ale dlouhé filmové záběry se skutečnými herci vzbuzovaly pocit, že jste součástí hollywoodského filmu.

Dark Forces byla jednou z prvních her, která ukázala, že „doomovky“ nemusí být jen o bezmyšlenkovité akci, ale mohou vyprávět i příběh. LucasArts vymysleli nového hrdinu, Kyla Katarna, který se stal natolik oblíbeným, že se objevil ve čtyřech dalších pokračováních a stal se součástí Star Wars univerza.

Rok 1995 přinesl adventury Full Throttle a The Dig. Motorkářský Full Throttle měl krásnou grafiku a filmový příběh. The Dig byl vážné sci-fi dobrodružství, na kterém se podíleli Steven Spielberg a Orson Scott Card.

V 90. letech se LucasArts nebáli experimentovat. Nedoceněná Afterlife byla budovatelskou strategií, kde hráč stavěl fungující posmrtný svět. Peklo a Nebe musely být v rovnováze, jinak lidé žili v nejistotě, co je čeká na konci života.

V roce 1997 vyšla westernová střílečka Outlaws. Hra běžela na upraveném enginu z Dark Forces a fanoušci na ni dodnes vzpomínají, i když příliš nevydělala. Právě malý výdělek byl ale důvod, proč se LucasArts už k podobnému žánru nevrátili. Tudy zkrátka cesta nevedla.

Grim Fandango se stal jakýmsi symbolem konce zlaté éry adventur. Kvůli malému zájmu o hru zrušili LucasArts připravované pokračování Sam & Max a další adventury neboť si zkrátka vyhodnotili, že tudy už cesta nevede. Stejný krok podnikl také Blizzard, který ukončil de facto hotovou adventuru ze světa Warcraftu.

Rok 1999 a Epizoda I Star Wars zvedly zájem o tuto značku na maximum. LucasArts toho hodlali využát a vydali hry Phantom Menace a Racer, přičemž druhá slavila úspěch a baví dodnes i díky remasteru. Za to hra Phantom Menace byla vlastně jen kopie filmu a velkou díru do světa hra neudělala.

Tou nejlepší hrou z univerza Star Wars je považován Knights of the Old Republic, zasazený tisíce let před Epizodou II. Vývojáři měli díky tomu spoustu prostoru pro kreativitu a vlastní nápady. I díky tomu nakonec dali epický příběh, který zahrnoval známé planety i skvělý dějový zvrat. Jen škoda, že pokračování s podtitulem Sith Lords byl kvůli vydavateli vydán nedokončený a celé hře to hodně uškodilo. 

Battlefront z roku 2004 přinesl rozsáhlá bojiště, kde mohlo bojovat až 64 hráčů. Šlo více méně o jejich první hru, zaměřenou spíše na multiplayer, než na příběh a LucasArts se rozhodně trefili. Snad jediná hra, která tehdy mohla Battlefrontu konkurovat, byla série Battlefield. Hráči ve hře Battlefront strávili stovky hodin a s láskou na něj vzpomínají do dnes. 

Na rok 2005 pak připadla i první Lego adaptace Star Wars, která slavila úspěch. Mimo jiné i proto, že LucasArts se rozhodli první epizodu v lego stylu pojmout poněkud humornějším dojmem a fungovalo to. Ostatně i díky tomu lego hry vychází dodnes. 

The Force Unleashed z roku 2008 označuje úpadek LucasArts i Star Wars her. Hra byla solidní akce, ale u fanoušků Star Wars příliš neuspěla. Hlavní hrdina Starkiller působil tak trochu jako Kratos. Byl až přehnaně silný a nezastavil ho ani Vader. Možná ani nedí divu, že na tuhle hru i jeho pokračování se v Disney raději zapomnělo. 

Star Wars 1313 byla oficiálně poslední hra, na které LucasArts pracovali ale poté, co přesli pod Disney, byl celý tento projekt ukončen. Ve hře jsme se měli ujmout role Boba Fetta a celá hra už byla téměř hotová. 


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama