World War 3 se pokouší vstát z hrobu. Zase jednou
World War 3 byl kdysi prohlašován za Battlefield zabijáka. Nicméně zůstalo jen u snů a slibů. Jak je na tom hra po letech pod novým vývojářským studiem?
World War 3 působil kdysi jako zjevení z čistého nebe. Po ne zrovna kladně přijatém Battlefield V tu byl projekt, který byl označován za zabijáka Battlefield značky. Hru tehdy vyvíjelo polské studio The Farm 51, známí zejména sérií NecroVisioN, nebo Chernobylite. Naděje tehdy byly velké a vypadalo to, že příznivci velkých bitev a moderního prostředí budou mít opravdové žně.
V roce 2018 přišel early access a… přišla pořádně studená sprcha. Hra lagovala a měla spoustu technických problémů. Velmi rychle se ukázalo, že menší studio, které má navíc zkušenosti pouze se singleplayer hrami, nestačí na masivní multiplayer akci s takovými ambicemi. World War 3 díky tomu velice rychle ztratilo většinu hráčské komunity. Všude byl tehdy vidět neskutečný potenciál, který vývojáři ale nemohli naplnit. Vypadalo to smutný konec a rychlé ukončení vývoje. Vývojáři se nevzdali a kupodivu sehnali podporu.
První zmrtvýchvstání
Vývojářům se podařilo sehnat podporu v podobě My.com, kteří projekt zafinancovali a sehnali zdroje na jeho další vývoj. Vypadalo to nadějně. V roce 2022 hra vyšla znovu a dosti upravená. Jádro zůstalo stejné, akorát monetizační systém se změnil na F2P, což mělo přilákat nové hráče. Následně byla slibována hromada obsahu a… dopadlo to jako napoprvé.
Kupodivu za to nemohli ani tak vývojáři, ale jako politická situace. Když v roce 2022 začala válka na Ukrajině, musela část již vyvinutého obsahu do koše. Zejména bojiště na východ od nás, na které se hra z počátku soustředila. Dostali jsme pár map z Asie, které nebyly špatné, ale společně s pár změnami, které zrovna hru nevylepšily, se jednalo opět o cestu do pekel. Tentokrát o poznání rychlejší. World War 3 prostě znovu umřelo.
Popravdě, jako hráč, který hru hrál už v době prvního vydání, se nedivím. Hra vypadala hůř, UI bylo jednoznačně horší a zmatenější a některé změny v balancu byly dosti otravné. Nové zbraně byly šíleně přesílené a staré zbraně nerfnuté. Nebylo překvapením, že slíbená 3 sezóna battlepassu nikdy nepřišla a hra opět, výrazně tiššeji, umřela. Tentokrát to vypadalo na definitivní konec.
Nové studio, nový pokus o záchranu
My.com a The Farm51 dali od tohoto prokletého projektu potichu ruce pryč a vše předali Whishlist Games. Ti se s velkou pompou pustili do nápravy a záchrany tohoto titulu. Při psaní tohoto článku jsem zjistil, že podobně zachraňují i Armored Warfare, což je podobně prokletý titul. Mimochodem, pokud si prohlédnete osudy obou her, zjistíte, že mají společný osud. Obě měli problémy pod původním týmem, který se taktéž do té doby zaměřoval na SP a přešli k My.com. Ten to s nimi po čase vzdal a předal je Whishlist games.
Po všech těch změnách upřímně nevěřím, že se World War 3 někdy vyhrabe z problémů. I tak jsem byl ale zvědavý, jak si hra povede pod novým dohledem
Ocelová kostra bez masa
Tak by se dal popsat World War 3 od svého launche… no dodnes. WW3 je v jádru velice zajímavou variantou Battlefieldu. Velké mapy, bojová technika a důraz na týmové hraní. Jelikož se hra od začátku profilovala jako víc „hardcore“, herní mechaniky tomu odpovídají. Prostředí, mapy a zbraně, vše je ukotveno v realitě, nebo má reálný základ. Zároveň je vše pomalejší a taktičtější, než třeba nové Delta Force. Tady se sází na opatrnější, realističtější postup. Lékárničky tu sice jsou, ale jakmile jednou umřete, čeká vás respawn, ne oživení od medika s defibrilátorem. Když už jsme u toho medika…
Systém tříd… cože?
Jednou z hlavních věcí, kterou se World War 3 odlišuje od ostatních je systém tříd, lépe řečeno totální absence tříd, hrdinů a podobně. Původní vývojáři měli skvělou vizi, kterou už v zárodku vypilovali a hra se díky tomu dost mění. Není tu systém tříd, bodů nebo hrdinové, vaším jediným limitem v nastavení vybavení je váha. Prostě máte limit, co unesete a je čistě na vás, co to bude.
Můžete mít lehkou zbroj, ale těžké zbraně, nebo samopal, raketomet… upřímně, variant je spousta a zároveň se to podepíše na rychlosti vašeho pohybu. Plně naložený voják s ocelovým plátováním nejvyšší úrovně se pohybuje výrazně pomaleji, než ten s nejlehčím. Samozřejmě, lehké plátování vás tolik neochrání, ale je to vaše volba. Hra vás v tomto nijak neomezuje a můžete si vše přizpůsobit svému stylu. Tahle část balancu zůstala po celou dobu více méně stejná a díky bohu za to.
Další skvělou možností customizace je postava samotná. Můžete se oháknout dle svého vkusu, variant je dost. Jestli je v něčem World War 3 pořád výborná, je to možnost a variabilita nastavení postavy. Zbytek hry už bohužel tak úžasný není.
Trošku nám to… zastaralo.
Hra běží na Unreal Engine 4, což není špatný engine, co se týče grafiky. Hra vypadá pořád obstojně na dnešní dobu. Osobně se mi líbí více, než třeba poslední Black Ops. Efekty, detaily, to vše je v pohodě, dá se na to koukat a neusmaží vám to počítač.
Problém nastává, když se to začne hýbat. Vše začíná dneska působit dost prkenně, ale dá se na to zvyknout. Prostě je vidět, že hra je 7 let stará a engine už má nejlepší léta za sebou. Pokud člověk není extrémní hnidopich a nepotřebuje dokonalou grafiku, bude spokojen. Grafickou stránku bych označil za funkční, ne světobornou. Mě se pořád líbí, zejména po stránce stylu. Vše je usedlé, uvěřitelné a nejsou tu různé barevné šílenosti. Prostředí a stylizace map jsou správně temné a špinavé, jako reálná bojiště.
Tak jsme odstranili lagy… konečně!
Hlavním problémem předchozích verzí byla neskutečné problémy s připojením a stabilitou hry všeobecně. Jestli se něco novému týmu povedlo, je to zrovna tahle stránka. Za 5 hodin, co jsem novou verzi testoval, mi hra nespadla ani jednou a nezažil jsem žádné brutální lagy. Hra byla jimi doposud proslulá, takže jsem byl jen příjemně překvapen.
Hra nyní šlape opravdu dobře a dá se dobře hrát. Je vidět, že vývojáři do toho opravdu šlápli a nejprve se zbavili těch nejhorších neduhů. Myslí to s oživením hry vážně a očividně z ní chtějí udělat skvělý titul. Bohužel, obávám se, že je na to moc pozdě.
Obsahové prázdno
Hra obsahuje zhruba tucet map v různých úpravách pro klasické módy typu team deathmatch a tactical ops. Tactical ops jsou kopií battlefieldu. Bojujete o sektory, které se obvykle skládají ze dvou bodů. Ty musíte obsadit, aby se přičítaly vítězné body. Je vtipné, že tuhle mechaniku později okopíroval samotný BF2042.
Původní mapy jsou menší, členité a boje probíhají primárně v městské zástavbě. Mapy jako Berlín, či Varšava jsou podle mě nejlepší a ukazují, jak si s nimi tehdy autoři vyhráli. Novější mapy už kvalitou neoslní. Nejsou špatné, ale je vidět, že původní záměr situovat boje hlavně do východní a střední Evropy měl něco do sebe. Nicméně, všiml jsem si dost změn v novějších mapách. Vývojáři zapracovali i zde.
Mapy jsou sice pěkně nadesignované, detailní a některé i dobře vybalancované, ale rychle se okoukají. Mám celkem ve hře 140 hodin a ani jedna z map mě už tolik neláká. Battlefield 4 mě nepřestal díky mapám bavit ani po 300 hodinách.
Dalším problémem a to podle mě dost velkým, je diverzita bojujících stran. Ve scoreboardu máte sice rozdělení Východ a Západ, ale kdyby tam bylo tým A a Tým B, nepoznáte rozdíl. V původní verzi (2018) jste si mohli vybrat, za kterou stranu chcete kopat a hra vás do toho týmu primárně obsazovala. Nefungovalo to moc dobře a celý koncept byl dost nedomyšlený, ale působilo to lépe, než teď. Všeobecně je vidět, že spousta věcí byla ze hry po převzetí My.com vystřižena a World War 3 působí díky tomu dost genericky a nezajímavě.
Když k tomu připočtu, že hra nemá po cca 50 hodinách co nabídnout, musím akorát smutně ocitovat legendární Jolandu: Tady vidím velký špatný…
Je nějaká naděje?
Po všech těch letech jsem nevěřil, že World War 3 bude tou skvělou záležitostí, která byla pohřbená pod hromadou bugů a lagů. I když technické problémy zmizely, nevěřím tomu pořád. Proč? My.com provedl v původní hře dost změn, které mě osobně nejsou po chuti. Dále opravy přišly příliš pozdě. 7 let je prostě dlouhá doba a hry jsou už opravdu někde jinde. Pokud chcete opravdu dobrou moderní akci, ale nemáte na to pořádné PC, vraťte se k BF4. Pořád ho hraje víc hráčů, než World War 3, což je hodně smutné, protože BF4 je 12 let stará hra. Pokud máte aspoň trochu solidní PC, zkuste Delta Force.
World War 3 zůstane asi navždy prokletým titulem a pokud se něco nezmění, opět umře. A to velmi brzo. Nebo bude žít další roky na přístrojích v jakémsi limbu. Naději na zlepšení nevidím. Bohužel, hru potká asi stejný osud, jaký potkal Hired Ops. A mě to osobně dost mrzí, tahle hra měla opravdu monstrózní potenciál. Jen původní vývojáři si ukousli moc velké sousto.