Battlefield 6 – dojmy z prvního víkendu Open Bety
Nový Battlefield je očekáván se směsí naděje a obav. Máme tu po dvou opravdu špatných dílech konečně nástupce legendární čtyřky?
Za mě asi neexistuje značka, která by dostala víc po hubě, než série Battlefield. Po podivném Hardline, ještě divnější 1 a nic moc 5 (V) přišel absolutně špatný 2042. Jakožto fanda série můžu říct, že 2042 mohla být klidně smrt značky. Hrál jsem hru krátce po launchi a větší katastrofu jsem teda dlouho neviděl. Špatné recenze a videozáznamy z bugů se jen valily a já si myslel, že s mojí oblíbenou značkou je konec. Ono to i tak vypadalo. Nutno podotknout, že autoři hasily požáry kde se dalo a po dvou letech od vydání z toho byl aspoň trochu zábavný a průměrný titul. Proto jsem byl celkem zvědavý, jak si povede šestka, která má očividně ambice navrátit značku Battlefield na výsluní.
Je zpátky starý Battlefield?
Čtvrtý díl považuje spousta hráčů za vrchol celé značky. Zejména těch mladších. Starší zavzpomínají ještě na výbornou dvojku, která se v srdcích hardcore hráčů udržuje dodnes. Komunita se v tomto dost štěpí, protože se řeší realističtější pojetí druhého dílu a arkádovější čtvrtý. Milovníci hardcore realismu postupně přešli na Project Reality, ze kterého se vyvinul Squad a tím odpadli kompletně. Arkádovější hráči zůstali věrní značce, nebo přešli ke konkurenčnímu Call of Duty, který v roce 2019 kupodivu nabízel víc Battlefield zážitek, než díly 2042 a V. To, že ta značka šla pak do kopru je ale druhotné.
No, zpátky k Battlefieldu. Nový díl s jednoduchou šestkou v názvu se vrací ke kořenům a staré osvědčené receptuře. Tedy žádný rádoby post apo scifi konflikt 2042, ale v realitě usazené moderní bojiště. Máme tu dvě frakce, které si jdou po krku, ale to vysvětlí až singleplayer. Snad.
Jak už to tak bývá od třetího dílu, rozdíl ve frakcích je ve skinech a použité technice. Nikoliv ve zbraních. Není to nutně na škodu, oba týmy jsou od sebe rozeznatelné v pohodě. Od prvního spuštění a vystání fronty na připojení jsem se nemohl zbavit dojmu, že UI vychází z 2042, akorát není tak nepřehledné. To, že občas blbne, si povíme později. Nastavení je dostatek a kdyby to tak zůstalo, nevadilo by mi to. Hra se dá slušně optimalizovat a funguje opravdu dobře. Kupodivu mě za asi 10 hodin nepotkal ani jediný crash, což je u série Battlefield takřka zázrak srovnatelný se zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Vývojáři se rozhodně snažili, aby napravily svoje předchozí chyby a očividně se jim to daří. Co se dá podle bety soudit, rodí se nám tu zábavný titul, který uspokojí spoustu milovníků virtuálního střílení.
Skvělý pocit ze střelby
Jestliže jsem něco na Battlefieldech 3 a 4 měl rád, byl to pocit ze střelby. 4 po úpravách ho měla výrazně lepší a já si ho užíval. Ve 2042 nastal problém. Zbraně byly nudné, nezáživné a byl to první Battlefield, kde mě střílení opravdu nebavilo. Byl jsem opravdu zvědavý, s čím vývojáři tentokrát přijdou. A byl jsem více než příjemně překvapen. Střelba je zábavná, akční a každá zbraň se chová trochu jinak, což nebývá vždy zvykem. Co se týče čistě pěchotního boje, musím říct, že je to adrenalin. Žádná zívačka jako předchozí díl. Ať už se to řeže na velké ploše, či úzkých ulicích, musíte si udržovat přehled o bojišti a čekat za každým šutrem nepřítele. Je to zábavné, rychle, ale ne přepáleně rychlé. Člověk s pomalejšími reflexy a funkčním mozkem toho tady zvládne mnohem víc, než pobíhající maniak bez něj. Tohle není Call of Duty, i když se mu dost přibližuje.
Drsná bojiště
Mapy prošly asi největší změnou od posledního fiaska. Nejedná se o žádné placomapy, na kterých se nenachází nic zajímavého. Tentokrát nás čeká bohaté a zajímavé prostředí. Ať už bojujete ve městě, nebo v horách, prostředí je propracované a interaktivní. A tou interaktivitou myslím destrukci! Zatímco byla destrukce v posledních dílech dost omezená, tentokrát se vrací s plnou parádou. Měl jsem obavy, jak hráči budou tento prvek využívat, ale naštěstí jsem se opět zmýlil. Bojiště jsou divoká, všude lítají trosky a hráč s raketometem se nebojí ho použít proti baráku, kde se kryje pěchota. Bojiště mi přišla dost dobře vybalancovaná, ani jedna strana na jedné mapě neměla jasnou výhodu. Všechno bylo na schopnostech hráčů. A o štěstí, jestli v protějším týmu není cheater. Za celou dobu hraní se mi stalo asi 3X, kdy jsem narazil na jasného cheatera. Většinou se dal poznat snadno. Daleko za spojenci, s odstřelovačkou a dával headshoty ze šílené vzdálenosti. Když se to povede jednomu hráči jednou, dvakrát, nemám problém. Ale sejmout 10 lidí a ani jednou neminout? A ještě v rychlém sledu? To fakt nežeru.
Třídy jsou zpět
Jednou z hlavních věcí, která byla nenáviděna v 2042 byla absence systému tříd. Ta byla později do hry přidána, ale netěšila se takové oblibě. Tady je vše při starém, byť nějaké mírné změny nastaly. Útočník už netahá lékárničku a soustředí se čistě na boj. Všechno obstarává Podpora. Opravy a ničení vozidel je zase primárně na ničení a opravu vozidel. A Průzkumník klasicky hlásí co může a vyhazuje spawnovací majáky. Žádná třída mi nepřišla extrémně přesílená, jen co se týče podpory, v obranných bitvách jsou generátor skóre. Možná by to chtělo do plné verze ještě trochu poladit, ale jinak si asi nemám na co stěžovat.
Bugfield, Betafield nebo Battlefield?
Závěrem bych asi mohl jednoduše říci, že si nový Battlefield užívám. Vývojáři se opravdu chytli za nos, daly hlavy dohromady a snaží se dodat konečně něco, co uspokojí hráče a ne investory. Můžeme tu mít hru, která s pravidelným přísunem obsahu může vydržet 2-3 roky. Jedinou vadou na kráse jsou zatím bugy a některé nedoladěné mechaniky, nicméně věřím, že se to povede do vydání odladit. Teda, spíš doufám.
Co se týče komunity, ta je většinou rakovinou každé multiplayer záležitosti a nejinak to bude v tomto případě. Do hry naběhlo obrovské množství hráčů a problém je ten, že spousta z nich přichází z Call of duty. Nic proti té sérii, ale ruku na srdce, horší komunita je snad jen u Counter Striku. Tito hráči jsou schopni potopit svým netýmovým a s prominutím, debilním chováním každou hru. U recenzování MP Black Ops 6 jsem na férovku řekl, že nejhorší věcí na téhle hře nejsou bugy, ani problémové mechaniky, ale komunita. Obávám se, že pokud vývojáři dodrží sliby a budou naslouchat prosbám komunity, tahle lidská rakovina Battlefield 6 potopí velice rychle.
Nyní nezbývá než doufat, že vývojáři dodrží slovo, upraví hru, odstraní bugy a nebudou do hry přidávat šílenosti typu skiny Nicki Minaj. Zkusím tentokrát být optimista a doufat, že tu po 12 (!!!) letech budu mít konečně skvělý a zábavný Battlefield.