Galerie 4
Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě
i Zdroj: Battlestate Games
Escape from Tarkov Článek Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě

Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

Platformy Windows PC

Escape from Tarkov byl Early Accessu dlouhých 9 let. Nyní vyšla údajně plná verze. Stojí za to, nebo je to překombinovaný nedodělek s křížkem po funuse?

Poslechni si audioverzi
00:00:00
00:00:00
👉 Playlist připraven! Poslechni si všechny články zde.
Reklama

9 let, tak dlouho si pobyl Escape from Tarkov v Early Accessu. Je zajímavé, že za tu dobu se stala spousta událostí, vyšla hromada her a samotný Escape from Tarkov obdržel několik více či méně úspěšných napodobenin. Zejména české Gray Zone Warfare (Escape from Šalingrad, ne neodpustím si to,) Tarkovu dost šlape na paty a bez zbytečných kontroverzí. Tento článek píšu s úmyslným zpožděním, protože hned po vydání updatu se množila varování před špatným stavem hry a problémy s připojením. Po týdnu od vydání můžu říct, že problémy s připojením už pominuly. Ostatní problémy ale přetrvávají. Teď, když je venku oficiálně plná verze a hra je dostupná i na steamu, vyvstává otázka: Stálo to za to, nebo se jedná o poslední hřebíček do rakve. Po 20 hodinách ve verzi 1.0 a cca 250 předtím musím říct, že pravda je někde na půli cesty.

Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě
i Zdroj: Battlestate Games

Je čas utíkat

Hru jsem testoval primárně v PVE módu, protože PVP mód je stále zamořený cheatery, nebo různou sbírkou podivných existencí, které znepříjemňují život všem okolo. Jasně, má to být součást zážitku, ale když se po 3 spawnete a do 20 vteřin je po vás, moc zábavy to nepřinese. Což byl hlavně důvod, proč jsem hru testoval v PVE módu. Kupodivu, Escape from Tarkov neztratil nic ze svého kouzla. A ruku na srdce, absence živých hráčů mu možná i trochu prospěla. Jednou, trochu nemilou věcí, byl nucený wipe účtu, kdy i hráči PVE musí začít od nuly, aby se dostali k endgame obsahu. Tohle i trochu chápu, přece jenom, má jít o finální verzi. Nechápu ale jiné věci, zejména technického rázu. K těm se dostanu ale později.

Hned po wipu a dalších úředních činnostech vás přivítá tutoriál, který můžete absolvovat jen jednou. Pokud hrajete na čerstvé instalaci a potřebujete hru poladit v nastavení, máte smůlu. Nastavení musíte udělat buď v tutoriálu, nebo až po jeho dokončení. Tohle byla věc, která mě mírně nakrkla, protože wipe mi restartoval i nastavení hry a se zmíněnými technickými problémy je nastavování tutoriálu vysloveně lahůdka. Jde o to, že i v tutoriálu vás může najít a zabít po mapě bloudící AI. Vývojáři se s tím prostě nemazali. Ač je tutoriál zajímavý a jeho splnění vám dá do začátku slušné bonusy, pořád můžete o všechno rychle přijít.

Ostatně, už tutoriál vás naučí, jak to v Escape from Tarkov chodí. Tarkov není pěkné místo, je to peklo na zemi. Dá se říci, že je horší než Zóna ze série Stalker. Už od počátku je jasné, že jste na všechno sami, pokud nemáte reálného kamaráda. Postavy a ostatní hráči vám klidně kvůli lootu a přežití s klidným svědomím bodnou kudlu do zad. Kouzlo Escape from Tarkov bylo vždy v jeho nesmlouvavosti a drsnosti. To zůstalo naštěstí zachováno.

Krom questů z Bety je ve hře něco jako příběh. Je to retězec příběhových úkolů, které vás provází příběhem Escape from Tarkov. Tady už je první kritika. Za jednotlivé body nedostáváte žádné zkušenosti, takže stejně se po čase zaseknete na vedlejších úkolech, abyste svoji postavu vylepšili a získali i lepší vybavení. Hned z počátku máte téměř všechny původní obchodníky zamčené, takže si je musíte stejně odemknout touto linií úkolů, jinak se moc daleko nedostanete. Je to trošku složitější, příběh to doplňuje, ale zase to způsobuje místy víc škody, než užitku.

V začátku asi nejoblíbenější obchodník Prapor je zamčený a dostanete se k němu až po nějaké době. To může vést ke slušné frustraci, protože zároveň s obchodníky jsou zamčené i mapy. To sice dává logický smysl, ale pokud člověk chce rychle nějaké levné vybavení ve Factory, musí si počkat, než se mu lokace v příběhu odemkne. A vzhledem k tomu, že úkoly před odemčením Factory můžou být kapku problém, dostaví se stará známá frustrace. Kdo počítá s nemilosrdnou a tvrdou hratelností, která vás bude stát nervy, bude zde jako doma.

Protože s Praporem se snoubí jedna nepříjemná záležitost. Před raidem je možno pojistit svoje vybavení, takže je tu jistá pravděpodobnost, že se vám vybavení vrátí. Jediná dostupná nabízející pojištění na začátku je Therapist a pokaždé, když jsem si u ní pojistil vybavení, nevyskočila žádná hláška, že pro něj posílá své lidi. Dokud jsem si neodemkl Prapora, nebyla tedy šance, že bych mohl svoje vybavení získat zpět. A smůla vás může potkat na každém kroku. Nebo bug. Zdali se jedná o záměr, nebo o bug, to se mi nepovedlo zjistit. Našel jsem informace, že se jedná o oboje.

Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě
i Zdroj: Battlestate Games

Z kuřáka atletem

Součástí jedné z mnoha vrstev hry je i vaše postava. Hned do začátku dostanete totální trosku, která pravděpodobně celou dobu v Tarkově chlastala, hulila jedno cigáro za druhým a zapomínala chodit na střelnici. Díky hraní se nejenom nezvyšuje vaše úroveň, ale také různé atributy, nejrychleji ty, které používáte nejvíce. Prostě se musíte dostat do formy, jde to postupně a pomalu, bolí to, ale výsledný efekt za to stojí. Musím pochválit, že vývojáři počet atributů zredukovali a nyní jsou ve hře pouze ty, které se dají opravdu využít. Zmizely podivné atributy, které stejně nedávaly smysl. V tomto směru je Escape from Tarkov špičkový. Máte postavu o kterou se staráte a snažíte si ji vymazlit, aby z věčně utahané trosky byl opravdu špičkový přeživší. Další věc, o kterou se staráte, je váš bunkr. Postupně si vylepšujete svůj úkryt a v raidech získáváte vše potřebné. Jeho vylepšování je neuvěřitelně pomalé a dokud se nedostanete na 15 úroveň, neseženete součástky na černém trhu. Vše musíte najít v raidech, což je mnohdy opravdu oříšek. Ale i tady musím uznat, že se vylepšování bunkru stalo mojí oblíbenou činností.

Escape from Tarkov – Dojmy z verze 1.0 po 9 letech v betě
i Zdroj: Battlestate Games

Koukněte se na datum

Po hratelnostní stránce je na tom Escape from Tarkov opravdu dobře. Má co nabídnout, ale technická stránka, to už je něco zcela jiného. A ne zrovna dobrého. Hra běží na enginu Unity, což sice není špatná volba, ale zpracování je už dnes otevřeně zastaralé. Escape from Tarkov trápí celá řada technických problémů, ať už se jedná o problémy se servery, nebo různé grafické glitche. Novinkou jsou i rozhovory s obchodníky a ač je to nápad dobrý, každý obchodník je zpracován vysloveně hnusně. Třeba Prapor vypadá hnusněji než Sidorovič z původního Stalkera na nejnižší detaily. A to je to hra z roku 2007 prosím pěkně. Dost to hru sráží a pokud bazírujete na skvělém grafickém zpracování, jděte jinam. Když tomu připočtu to, že při zapnutí DLSS hra vypadá opravdu hrozně, dá se říci, že Escape from Tarkov má opravdu hodně much. Problém s DLSS by měl být sice nyní opravený, ale někteří hráči si na něj pořád stěžují. Bugy jsou přítomné na spoustě úrovní a člověk by neřekl, že se jedná o plnou verzi. Po technické stránce, po obsahové bych to klidně i věřil.

Má cenu utíkat z Tarkova?

Po 9 letech hra opustila Betu a přešla do plné verze. Po obsahové stránce toho má opravdu hodně co nabídnout. Propracované, osobité lokace, drsnou hratelnost a velký stupeň návykovosti. Bohužel, musím říct, že jsem po těch 9 letech čekal víc. Nedodělků je pořád hromada a s rostoucí konkurencí se nemůžu zbavit dojmu, že vývojáři tuhle hru oficiálně dokončili jen proto, aby mohli říct, že je dokončená a měli ji z krku. Očividně jim samotným došlo, že jim kapku ujel vlak. Vyjít hra v tomto stavu nejpozději v roce 2019-20, nebyl bych tak hořký a jedovatý. Pochopil bych to.

Escape from Tarkov je sice průkopníkem v tomto žánru a jedná se o dost specifický titul, ale díky spoustě problémům technického rázu odradí spoustu hráčů. České Gray Zone Warfare, nebo Incursion: Red River se čím dál víc jeví jako lepší alternativy. A levnější. Pokud chcete žánr hardcore extrakčních akcí zkusit, doporučuju poslední dva zmíněné tituly. Jsou méně náročné na nervy a Incursion: Red River si v pohodě zahrajete i sami, protože je postavený primárně pro jednoho hráče s možným coopem.

Co říci závěrem? Escape from Tarkov ve verzi 1.0 není z daleka tak dokončený, jak by měl být. Celé to haló okolo finální verze a vydání nyní dostává dost hořkou pachuť. Vývojáři budou na hře pracovat a doufám, že se dost neuspokojivý technický stav zlepší. Bohužel, zastaralost vizuálu se asi nezmění. Nepochybuju, že téhle hře zůstane věrná komunita, která pro hru bude i dýchat. Já si ji taktéž občas zahraju, ale doba, kdy jsem u hry zkejsul o víkendu 15-20 hodin, je nenávratně pryč.

A jedovatá poznámka na úplný konec: Star Citizen je nyní v lepším technickém stavu v alfě, než Escape from Tarkov ve verzi 1.0!


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama