Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?
i Zdroj: MADFINGER Games, a.s.
Gray Zone Warfare Článek Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?

Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

3. 5. 2024 13:00 1

Gray Zone Warfare se nyní dostalo do fáze beta testování. Jeden bývalý fanoušek Escape from Tarkov se rozhodl hru důkladně otestovat.

Reklama
Reklama

Gray Zone Warfare od brněnského studia MadFinger Games působí na spoustu lidí jako zjevení. Malé nezávislé studio, které doposud dělalo kvalitní, ale mobilní hry se rozhodlo udělat online extraction shooter. Hra na obrázcích a videích vypadala velmi dobře. Spousta starších hráčů při tom zavzpomínala na legendární český Vietcong, nebo El Matador. Hře se začaly připisovat přezdívky jako Tarkov Killer, Escape from Brno a mnoho hráčů hýkalo nadšením. Já v letech 2017-2021 utopil v Escape from Tarkov cca 300 hodin a vidina jeho kopie mě zanechala absolutně chladnou. Nicméně, pořád tu zůstala jistá zvědavost, jak se Madfinger Games s tímto tématem poperou.

Já v době psaní těchto řádků mám v GZW nahráno asi 6 hodin, což je dle mého názoru adekvátní čas, abych si o hře samotné udělal nějaký, velmi hrubý obrázek. Ač budu místy vyznívat dosti kriticky, musím přiznat jednu věc – GWZ, nebo jak mu já říkám Escape from Šalingrad, se mi opravdu líbí. Nyní však podrobněji.

Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?
i Zdroj: Madfinger Games

První spuštění

Hru jsem zapnul až pár hodin po vydání a očekával katastrofu. Ne po stránce gameplaye, ale čekal jsem problém s připojením, pády a problémy technického rázu. Toho se mi dostalo věrou vrchovatou, ale o tom až později.

První spuštění a následný dojem nebyl moc dobrý. Nutnost vytvořit si operátora ještě před možností nastavit hru je věc, která mi prostě vadí. Navíc tady je inspirace Tarkovem až bolestně znát. UI, systém, vše mi říkalo, že hraju reskin Tarkova.

Nicméně, po nastavení základních věcí mě mile překvapila jedna věc. Hra nabízí dva módy. Joint ops a Warfare. Warfare je klasický Tarkov. Jdete proti AI i proti jiným hráčům. Joint ops máte za protivníky jen AI a nepřátelské frakce. Spojenci proti vám nejdou a když na ně střílíte, nic se jim nestane. To samé platí i o vás.

Zvolil jsem tedy na testování Joint ops, protože mi to přišlo jako jednodušší a zajímavější volba.

Trochu to la… la… la… laguje!

Upřímně, čekal jsem technické problémy, ale toto ne. První den jsem se asi 40X pokoušel dostat do hry a povedlo se mi to asi na každý 4-5 pokus. Naštěstí mě to ze hry nikdy nevyhodilo a hra ani jednou nespadnula. Což musím ohodnotit fakt kladně. Stabilita hry je na velmi dobré úrovni. Což se ale nedá říci o optimalizaci.

Gray Zone Warfare screen
i Zdroj: Madfinger Games
Gray Zone Warfare screen

První a druhý den hra místy šíleně lagovala a byla prakticky nehratelnou. Když k tomu připočtu různé poklesy FPS a zamrzávání při letu vrtulníkem. Tady se hra dokázala zakousnout i na deset, dvacet vteřin a když se odsekla, byli jste už vysazení z vrtulníku.

Očekávané problémy s optimalizací a se servery se tedy naplnily, ale vysloveně černě bych to neviděl. Autoři stihli vydat už několik oprav a po každé z nich hra na mé sestavě jela o něco lépe.

Další věcí, kterou jsem vypozoroval bylo, že čím delší byla moje herní relace, tím lépe hra jela. Po zapnutí a připojení do hry mě čekala obrovská hromada lagů a zamrzávání, ale po nějaké době, cca 10-15 minut, hra jela na střední detaily v pohodě. Hru jsem testoval na Intel Core i5-9. generace, 32GB RAM a NVIDIA RTX 3060 12 GB. Na tomto již poněkud starším stroji se hra rozběhla v pohodě a po delším ladění v nastavení mi ani neutavila kartu. Přesto se mi povedlo dosáhnout pro oko přijatelných výsledků a stabilních 60 fps. Každopádně, největší mínus je optimalizace, ale to se dalo čekat. Osobně doufám, že se to brzo zlepší. Proč? Protože Gray Zone Warfare je opravdu dobrá.

Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?
i Zdroj: Madfinger Games

Vítejte v džungli!

Gray Zone Warfare se odehrává ve fiktivním státu Lamang, který postihla neznámá katastrofa a trojice PMC skupin se vydává do země pomoci a odhalit tajemství katastrofy. Příběh je klasický a Lamang jako takový dost připomíná Vietnam. Takže nejenom hráči Tarkova, ale Vietcongu a Rising Storm 2 Vietnam si budou připadat, že tohle někde viděli. 

Katastrofou zničený stát je jen pouhou kulisou pro taktickou akci s prvky survivalu. Neubráním se mnoha srovnáním s Tarkovem, protože obě hry jsou, co se týče herních mechanik, dosti podobné. V některých dokonce identické. Gray Zone Warfare může na první pohled vypadat jako kopie Tarkova, ale s každou další hodinou jsem si uvědomoval jednu věc.

To, co jsem viděl v Tarkovu, GZW zvládá také. Někdy i o dost lépe, než samotný Tarkov. Hlavně díky módu odpadla jistá frustrace z jiných hráčů. GZW si můžete užít i bez kolotoče umírání a ztráty výbavy. Tady je vaše smrt a ztráta vybavení vyřešena více než dobře.

Pokud umřete, spawnete se zpět na své bázi. Zavoláte vrtulník a vydáte se zpátky. Stalo se mi jen jednou, že se mi nepovedlo získat zpět výbavu. Systém Raidů z Tarkova tu vůbec není. Nahradila ho jedna jediná mapa s vaší bází, odkud se přesouváte do místa bojů vrtulníkem. Osobně jsem na tento systém z počátku koukal s nedůvěrou, ale ve finále se mi zalíbil. Autoři se vydali vlastním směrem a řekl bych, že je to jedině dobře.

Gray Zone Warfare screen
i Zdroj: Madfinger Games
Gray Zone Warfare screen


 Živá džungle.

Na základně vaší PMC organizace jste v bezpečí. To se ale změní, jakmile vás vrtulník vysadí v poli. Musím smeknout, ale imerze hry je skvělá. Sice se jedná o džungli, které nejsem moc fanda, ale i tak mě hra dokázala pohltit. Je vidět, že autoři udělali menší, ale kompaktnější svět se spoustou míst k prozkoumávání. K jeho průzkumu vás budou nutit i questy zadané na hlavní základně. Je to taková ta klasika. Najdi zřícený vrtulník. Doruč zásoby tam. Tady zabij určitý počet AI. Není to nic originálního, ale já to oceňuju, protože to funguje. 
Další věcí, v modu Joint op potkáváte hráče stejné frakce a můžete si i navzájem vypomoci. Hrál jsem bez party, ale podařilo se mi vždy připojit k nějaké partě, co šla zrovna kolem, nebo plnila stejný úkol. To je další bod k dobru. Získáte tím pocit, že se okolo vás něco děje a vaše akce mají i nějaký dopad. Tudíž atmosféra a zpracování světa dopadlo na výbornou.

Smrtící arzenál

Samotných zbraní je ve hře docela málo. Dovolím si doufat, že zatím. Pár pistolí, ákáčka, SKS, český vz.61 a mocně modifikovatelná AR-15. Zbraně vypadají působivě, zní každá jinak a střelba z nich je zábavná. Nicméně, všiml jsem si, že AR-15 je zde neskutečně přesílená. AI někdy vydrží hodně, ale pokud máte v ruce kalacha, vydrží ještě víc. Z Ar-15 většinou stačila do hlavy jedna rána. Kalach potřeboval 3. Možná to byl bug, nebo lag, ale stávalo se mi to docela často. Arzenál je tedy celkem malý, ale funkční a já doufám, že se časem rozšíří. 

Nebezpečná AI

K AI bych měl zatím asi nejvíce výhrad. Dá se říci, že má pouze dva módy: Vesnický tupec a profesionální Rambo. V tom prvním vás nechá k sobě přijít i na metr a i když na vás zírá, nic nepodnikne. Když mu namíříte na hlavu a vystřelíte, je po něm. Paradoxně když nepřítele najdete jako první a střelíte ho zezadu kamkoliv od hlavy do horní poloviny trupu, je okamžitě po něm. To platí i pro zmíněnou AK. 

Ale jakmile vás AI spatří, automaticky se přepne do druhého módu. Jde po vás dravě a bez milosti a pokud máte kalacha, stává se tak trochu houbou na munici. AR-15 jej vyřadí daleko snáze. Musím ale podotknout, že jsem si boj užíval. Pokud jste AI nepodceňovali a nešli na ně prostředkem ulice, dokázali slušně zatopit. Boj je dravý a zábavný. 

Velmi rychle si člověk vybaví filmy jako třeba Vyzvednutí, či Na život a na smrt. Bude to chtít sice ještě vybalancovat, ale základ je to velmi dobrý.

Gray Zone Warfare – první dojmy z bety aneb opravdu přichází zabiják Tarkova?
i Zdroj: Madfinger Games

 

Opravdu přichází ze Šalingradu Tarkov killer?

I přes počáteční skepsi a technické problémy se mi Gray Zone Warfare velmi líbí. Označovat jej za prachsprostou kopírku Tarkova je omyl. Hra má spoustu mechanik stejných, ale zvládá je lépe a jde si vlastním směrem. 

Osobně mi tu chybí systém skillů a stavba bunkru jako v Tarkově, ale nepochybuju, že podobné věci přibudou, nebo je nahradí adektvátní alternativa. A i kdyby ne, tak věřím, že hra si najde spoustu fandů. První dny o tom svědčily. Já každopádně budu hru sledovat dál už jen z čisté zvědavosti. Takže je na čase si zodpovědět otázku, která tu již párkrát padla.

Je Gray Zone Warfare opravdu zabiják Escape from Tarkov?

Za mě? Ne. Gray Zone Warfare není zabiják Tarkova. Hra má obrovský potenciál a já doufám, že se jí ho podaří naplnit. Důvod, proč ale tato hra není zabiják Tarkova je ale jiný. Tarkov se totiž těsně před vydáním Gray Zone Warfare stihl jaksi zabít sám...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama