Kauza kolem Panzerkampfu: Tvůrci se vyjádřili ke kritice
Vedení českého studia Krieg Games se vyjádřilo ke kauze, která se poslední dny točí kolem tankové hry Panzerkampf.
Poslední zhruba dva dny se řeší nepříjemná kauza kolem nedávno vydané české tankové hry Panzerkampf. Ta vyšla v otevřené betaverzi 6. prosince 2024. Start nebyl příliš ideální, hra měla a stále má problémy s optimalizací, bugy (mizejícími tanky) či připojením. To by se ještě v případě bety dalo pochopit, nicméně hráči si začali stěžovat a přicházet s tím, že Panzerkampf je stále ve stejném stavu, jakým byl před rokem, kdy poprvé vstoupil do demoverze. Zkrátka, jakoby se za poslední rok vůbec nic nezměnilo, přičemž studio vybralo v kampani přibližně 30 tisíc eur.
Negativní reakce se začaly kupit a celý den se na Twitchi neřešilo prakticky nic jiného, než podezřelé aktivity kolem Panzerkampfu. Hráči si stěžovali i například na velkou podobnost s tankovou mobilní hrou Armored Aces nebo WAR Tanks vs Gunships a Panzerkampf označili za pouhý “port mobilní hry”. Řešila se také situace ohledně nevydání hry na Steamu. Objevilo se tvrzení, že hra neprošla kvůli licencím, důkazy k tomu ale nebyly. V neposlední řadě hráčům bylo podezřelé i chování administrátorů na platformě Discord, kdy blokovali uživatele a skrývali komentáře, které se jim zrovna nelíbily.
Vyjádření studia Krieg Games
Téměř ke všemu se vyjádřil jednatel studia Marek Petkov.
“Hru PANZERKAMPF® jsme vydali v předběžném přístupu pro přispěvatele dne 4.12. 2024 jako výraz dodatečného díku za to, že vývoj hry finančně podpořili na Startovači. Jakkoliv je celková výše příspěvku poměrně zajímavá částka, stále se jedná o nižší jednotky procent v celkovém rozpočtu na vývoj hry.”
K tomuto vyjádření bychom však rádi něco dodali. Přímo na Startovači, kde hra vybrala zmíněných 30 tisíc eur, se píše, že vybrané finance půjdou na vylepšení a urychlení vývoje hry - viz citace ze Startovače:
“Podpory ze startovače bychom využili pro další vylepšení kvality (technické i audio-vizuální), ale hlavně pro urychlení dokončení hry, protože se sami už nemůžeme dočkat, až ji s vámi budeme hrát:)”
Zní to samozřejmě hezky a takhle nějak by to mělo fungovat, jenže hráči, kteří si vyzkoušeli původní demo, a porovnali jej s plnou verzí, tvrdí, že jde prakticky o úplně tu stejnou verzi, stejné problémy, stejné nedostatky. Kam tedy celá podpora lidí šla?
K současnému stavu hry jsme dostali tuto odpověď
“Aktuálně hra obsahuje všechny prvky úplné primární funkčnosti a nachází se ve stabilizační fázi v přístupném beta provozu, cílem kterého je odstranit všechny zjevné a hlášené chyby a hru kompletně stabilizovat. Již během této fáze zahájíme rozšiřování hry o nový obsah a dodatečné funkce a brzy budou následovat její pravidelné aktualizace.”
Český Panzerkampf nabídne i battle-royale, hra vyjde v průběhu roku 2024
Kontaktovali jsme studio CrazyTankers a poptali se za vás na několik zajímavých informací. Panzerkampf nabídne battle-royale režim a upraven bude i kritizovaný HP ukazatel.
Proč hra nevyšla na Steamu?
"Hra vyjde na Steamu během příštího roku. Jednoduchým důvodem pro takové časování je skutečnost, že dodatečné dopracování hry s ohledem na požadavky platformy Steam bude nějakou dobu trvat a my nyní prioritně směrujeme veškeré odborné kapacity na opravy chyb a stabilizaci hry."
Reakce na podivný systém obchodu ve hře
Hráči během úvodních dnů narazili na problém během výběru měsíčního předplatného. Po výběru 30denního pasu za cenu 200 Kč, se jednomu z fanoušků během platby ukázalo, že jde o 7denní pas. Žádali jsme o vysvětlení.
"Obchod ve hře je zcela legitimní a správně funkční. Zavádějící a účelově podaná informace o popisu položky 30 dnů Prémiového Pasu s českým lokalizačním popiskem „7 dnů“ byla pouhá chyba CZ překladu, kterou jsme ihned opravili. Ostatní překlady dané položky byly a jsou správné. Položka vždy fungovala správně a po zakoupení vždy aktivovala/aktivuje správnou 30 denní délku Prémiového Pasu."
Proč v Panzerkampfu hráči vidí podobnost se hrou Armored Aces?
Hráči si všimli velké podobnosti map se hrou Armored Aces, za kterou mimochodem též stojí studio Krieg Games.
"Z naší hry Armored Aces, jejíž jsme autory a ke které vlastníme všechna
autorská práva, jsme použili pouze matematické vyjádření topologie modelu terénu a to zcela záměrně. Jedná se totiž o model terénu, který je pro daný účel ověřený v projektu Armored Aces a který jsme po dobu více než deseti let průběžně optimalizovali tak, aby hráčům maximalizoval herní zážitek z bitev."
Neprofesionální komunikace
Se zástupci studia se hráči mohou spojit na Discordu, což také několik stovek udělalo. Ovšem našli se samozřejmě i tací, kterým se současný stav hry nelíbí a dali to na Discordu dost jasně znát. Stačila sebemenší kritika nebo poukázání na chybu, a byli jste odměněni zabanováním. I k tomu se pan Petkov vyjádřil.
"Provedli jsme také interní opatření pro zlepšení úrovně komunikace v rámci komunity na našem DC serveru."
Zdá se, že si vedení studia stále svojí za svým a vidí aktuální stav Panzekampfu jako vyhovující pro označení “beta verze”. Co se týče našeho názoru na celou tuto kauzu, je evidentní, že si vývojáři pomohli svými již vydanými hrami a podle mého osobního názoru, přecenily síly a zkrátka nedokázaly vydat hru ve stavu, kterém celý rok slibovali. Důležité nyní bude přijít s velmi rychlými aktualizacemi, které vyřeší nejkritičtější hlášené chyby.
My samozřejmě nekončíme a tématu se budeme věnovat i v následujících dnech. Pokud máte jakékoliv informace k této kauze, kontaktujte nás.
Kompletní vyjádření
Vážení mediální partneři,
Dovolujeme si reagovat na Váš článek ze dne 9.12. 2024, kde informujete veřejnost o „kauze“, která vznikla v souvislosti s vydáním naší nové tankové hry PANZERKAMPF®. K vysvětlení zavádějících a mnohdy nekorektních informací Vám sdělujeme následující informace:
1) Společnost Krieg Games s.r.o. je právně legitimní subjekt s poměrně dlouhou a úspěšnou historií ve vývoji her pro mobilní zařízení a nově PC. Pracujeme zcela v souladu se zákony a daňovým systémem České republiky. Informace o společnosti jsou standardně dohledatelné na všech obvyklých a oficiálních místech k tomu určených. Pro společnost pracuje okolo deseti senior-IT odborníků a to vždy v závislosti na požadovaných kapacitách.
2) Hru PANZERKAMPF® jsme vydali v předběžném přístupu pro přispěvatele dne 4.12. 2024 jako výraz dodatečného díku za to, že vývoj hry finančně podpořili na Startovači. Jakkoliv je celková výše příspěvku poměrně zajímavá částka, stále se jedná o nižší jednotky procent v celkovém rozpočtu na vývoj hry. Pořád však jde o příspěvek významný, za který všem přispěvatelům znovu
patří obrovské poděkování!
3) Aktuálně hra obsahuje všechny prvky úplné primární funkčnosti a nachází se ve stabilizační fázi v přístupném beta provozu, cílem kterého je odstranit všechny zjevné a hlášené chyby a hru kompletně stabilizovat. Již během této fáze zahájíme rozšiřování hry o nový obsah a dodatečné funkce a brzy budou následovat její pravidelné aktualizace.
4) Instalační soubor hry je možné běžně stahovat z našich oficiálních stránek
https://www.panzerkampf.net . Hra vyjde na Steamu během příštího roku. Jednoduchým důvodem pro takové časování je skutečnost, že dodatečné dopracování hry s ohledem na požadavky platformy Steam bude nějakou dobu trvat a my nyní prioritně směrujeme veškeré odborné kapacity na opravy chyb a stabilizaci hry. I hráči ze Steamu si však mohou hru zahrát už teď a jakmile hra vyjde na Steamu, jednoduše si ji stáhnou z něj s tím, že jejich dosavadní postup ve hře jim zůstane zachován. Spekulace o tom, že hra na platformě Steam nevyšla kvůli licenčním a jiným problémům jsou nepravdivé a lze je jednoduše ověřit dotazem na správce této platformy.
5) Obchod ve hře je zcela legitimní a správně funkční. Zavádějící a účelově podaná informace o popisu položky 30 dnů Prémiového Pasu s českým lokalizačním popiskem „7 dnů“ byla pouhá chyba CZ překladu, kterou jsme ihned opravili. Ostatní překlady dané položky byly a jsou správné. Položka vždy fungovala správně a po zakoupení vždy aktivovala/aktivuje správnou 30 denní délku Prémiového Pasu.
6) Nebudeme komentovat délku odhadu tvorby jedné bitevní scény v článku uvedeném. Lze však prozradit, že jen samotná tvorba jediné bitevní scény je komplikovaný a zdlouhavý proces (v řádu několika týdnů), nemluvě o následné časově náročné optimalizaci pro použití ve hře. Všechny dostupné a rozpracované bitevní mapy používají grafické zdroje, které pocházejí z PC platformy a jsou pro ni určené. Z naší hry Armored Aces, jejíž jsme autory a ke které vlastníme všechna autorská práva, jsme použili pouze matematické vyjádření topologie modelu terénu a to zcela záměrně. Jedná se totiž o model terénu, který je pro daný účel ověřený v projektu Armored Aces a který jsme po dobu více než deseti let průběžně optimalizovali tak, aby hráčům maximalizoval herní zážitek z bitev.
7) S tím souvisí také propírané téma nákupu grafický zdrojů ve hře. Pro představu - naše průměrná nabídková cena za realizaci jediného tanku v požadované kvalitě provedení modelu a textur se pohybuje okolo USD 4500.- (přes 100 000.- Kč). Je tedy pochopitelné, že jsme s péčí dobrého hospodáře do hry implementovali modely cenově dostupnější, ale stále odpovídající požadavkům na kvalitu provedení, na které vlastníme veškeré požadované licence. Zároveň jsme transparentně deklarovali, že grafiku ve hře obecně, nejen tedy modely tanků, budeme postupně nahrazovat grafikou vlastní.
8) Pevně si stojíme za tím, že vydaná hra je v úplném a provozuschopném stavu, který odpovídá všem původním deklaracím z naší kampaně. Informace o průběhu vývoje byly transparentně komunikovány na našem DC serveru, formou pravidelných podcastů a streamingu a formou
novinek odesílaných všem přispěvatelům.
9) Provedli jsme také interní opatření pro zlepšení úrovně komunikace v rámci komunity na našem DC serveru. Závěrem potvrzujeme, že hra PANZERKAMPF® je legitimní produkt legitimního vlastníka. Všechny zájemce o hru tímto srdečně zveme k jejímu vyzkoušení a k připojení na náš DC server.