Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs
State of Decay 2 Článek Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

23. 2. 2024 15:00

State of Decay byla jedna z těch nenápadných zombie her, které měly velký potenciál na to být něco velkého. Po dvou hrách nám byl oznámen třetí díl, ale ten stále nikde.

Reklama

Jsou to už tři roky, kdy nám Xbox nadělil trailer na třetí State of Decay. Tři dlouhé roky uplynuly a my stále nedostali žádnou novou informaci o novém díle.

Pojďme si shrnout jaké byly předchozí díly a možná i trochu zaspekulovat, čím si momentálně prochází vývoj třetího.

State of Decay (2013)

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

Co to je?

Je rok 2013, kdy videohrám vládl žánr Survival. Ať už je řeč o Minecraftu,  DayZ, Rust a různé early access hříčky, ze kterých bylo dokončeno jen pár jako například stále celkem aktuální Subnautica.

Mezi těmito hrami se objevila i malá zombie hříčka jménem State of Decay (dále SoD) od vývojářů Undead Labs, vydávané Microsoftem. 

Už od začátku je vidět, že celkového rozpočtu a času na vývoj bylo míň než nábojů a vybavení, které ve hře máme nacházet. To ale neznamená, že koncept hry je špatný, ba přímo naopak. Byl to splněný sen každého hráče, který chtěl zažít pořádný survival ve světě plným zombie.

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

Premisa hry byla jednoduchá, ale za to dost dobře vybraná. Ovládáte přeživší z vaší skupiny, který mají svoje příběhy, svoje trable, svoje názory na různé věci a sami nebo ve skupinách chodíte hledat to, co ještě zbylo ve zpustošeném světě kolem Vás. Ať je řeč o zbraních, lécích, nábojů, jídla, benzínu. Když nehledáte zásoby, tak se staráte o Vaší osadu, vylepšujete ji, řešíte trable Vašich lidí, děláte těžká rozhodnutí ohledně celkové organizace. 

Během Vašeho prozkoumávání sem tam přijde po vysílačce nějaký ten úkol, nebo i na cestách můžete narazit na lidi, kteří potřebují pomoct a je jen čistě na Vás jak se rozhodnete. To co může vypadat jako dobrý nápad v posile Vaší skupině, může být zároveň i problém dalšího hladového krku, který je na Vaše triko.

Jednoduše to zní, jednoduché to i je. Celkově tento koncept bylo to, co lidi chtěli v zombie survivalu hodně dlouho. Žádný šílený střílení na každého nemrtvého, kterého uvidíte, ale pokus o opravdové přežití.

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

Cool, proč to není známější?

A proč tedy není SoD v síni slávy za nejlepší zombie hru, když dala hráčům to co chtěli? Důvodů je více na čem vlastně celá hra vyhořela. Jako první věc jsme si řekli už hodně malý rozpočet, který je na hře vidět a cítit. Systémy a mechaniky, které SoD nabízí tam jsou, ale jejich zpracování, či jejich viditelná přítomnost je téměř nulová.

Grafická stránka hry taky nebyla dvakrát ideální i na svoji dobu, ale nalijme si čistého vína a řekněme si, že grafika je zrovna to nejmíň důležité. 

První nepříjemností byl pocit z celého hraní, ať už v tak mnou vychvalovaném prvku přežívání, či soubojový systém, uměla inteligence apod. Dá se říci, že klasické klišé problémy.

Asi trochu jiný typ tábora..

Největší problém byl ovšem v tom, že představa organizace Vašeho tábora, hledání zásob a dělání rozhodnutí nakonec vypadala úplně jinak. Přesněji jste měli celou dobu hraní pocit, že vlastně nic z toho není potřeba dělat. Hra Vám za to nedává postihy. Někdy Vám nějaká postava v táboře sice může umřít, ale ve finále Vám to bude tak nějak jedno

Hra na Vás nějak netlačí v tomto ohledu, že vlastně máte lidi, o které se musíte starat, kterým musíte donést jídlo, jinak vyhladoví apod. A to je právě celkem škoda. Ano je fajn, když dostanete volnost, ale v reálné apokalypse byste tuto volnost samozřejmě neměli. Ve finále přijdete o misi, o člověka, kterého stejně nahradí někdo jiný apod. Je to stejný jako když Vám někdo z obyvatel v SimCity nebo Cities Skylines umře v nemocnici. Prostě je Vám to tak nějak jedno.

Ale tak ve dvou, třech to jde líp ne?

Další hodně silný nedostatek pro mnoha lidí byla absence kooperace. Je to validní důvod, proč dávat mínus? Za mě osobně určitě ano. SoD už od prvního spuštění vypadá jako dobrá příležitost na hraní s kamarády, společné starání se o osadu, společné rozhodování, prozkoumávání apod. Nic z toho se bohužel neděje. Fanoušci se snažili si dát do hry multiplayer sami, ale nakonec tento projekt, který už tak nějak fungoval se nakonec ukončil z důvodu malého zájmu. Což může znít jako ironie, když to spousta lidí chtělo, ale je důležité říct, že bohužel tato modifikace neměla dostatečnou reklamu, takže se o ní dozvědět bylo těžké i pro zarytého fanouška.

Na tomto všem vyhořel první díl a ani dvě DLC to moc nezachránily. Další díl ale mohl.

State of Decay 2 (2018)

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

O pět let později jsme se dočkali druhého dílu tohoto survivalu. Samozřejmě očekávání byla velmi vysoká. První díl dobře nakousnul koncept celého přežívání, akorát zdokonalit to, co moc nefungovalo, dát větší hloubku všemu a mohlo by to být perfektní.

Podle všeho jsme měli dostat tento zážitek, který jsme čekali a doufali v něj. Větší rozpočet, více času. Bohužel opak se stal pravdou. Ne, že by druhý díl horší než první, ale zkrátka má taky své chyby včetně těch, které už byly v prvním díle.

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

Tak v čem má tedy mouchy?

Co rozhodně ale State of Decay 2 udělalo správně byla grafika, která už tak nějak odpovídala standardům her s vyšším rozpočtem a přidaná kooperace, která chyběla v prvním díle. Zároveň byl přidán nový typ nákazy, který jsme se měli naučit léčit. Ovšem i taky tyto věci mají svoje velké ale.

Grafická stránka už rozhodně vypadala dobře, ale mohla vypadat i líp. Mezitím co jednička byla barevnosti lehce pochmurnější, díl druhý rozhodně na barevnosti nešetřil.

Nový typ nákazy, aniž bych to tady rozebíral do detailu, se naučíte léčit prakticky hned ze začátku hry, takže spíš než nová mechanika, popřípadě věc na kterou si dávat větší pozor, to bude akorát záležitost, která Vám bude lézt na nervy a přidávat zbytečnou práci navíc.

A co se týče kooperace, kterou se konečně vývojáři rozhodli implementovat, taky má jedno velké ale. Jak jsme si už řekli, ovládáte všechny lidi ve Vaší skupině. To se nezměnilo. Samozřejmě i když jste v kooperaci, tak si můžete vyměňovat přeživší podle jejich statistik, nebo celkového stavu, protože vzít si těžce raněného člověka na výpravu není dvakrát moudré. Každopádně hlavní problém přichází hned po napojení do hry. Relace s Vaším kamarádem vlastně není vaše, ale pouze hostujícího hráče, mezitím co připojený hráč mu jde pouze na pomoc ze své hry.

Rozhodování, vylepšování osady, příběhové mise, vybavení apod. pro připojeného hráče se vlastně nestalo. Je to stejný případ jako například Dark Souls, kdy se k Vám mohli hráči napojit čistě jen na pomoc s bosem. 

Kde je State of Decay 3? A jaké byly díly před tím?
i Zdroj: Undead Labs

Samozřejmě, hra zabaví i tak, ale fakt, že vlastně všechno co Váš kamarád udělá je prakticky k ničemu, že v tom není žádný společný zájem apod. to je to co podle fanoušků hru sráží na zem. Samozřejmě taky vzniklo spoustu modifikací, které tohle všechno opraví, změní, ale faktem zůstává, že toto není oficiálně ve hře.

Nemluvě o konektivitě, která není zrovna ta nejlepší. Pády hry, odpojování hráčů z neznámých důvodů, desynchronizace hráčů a jejich aktivity.

A co ten tábor?

Co se týče problémů s potřebama osady apod., který byl u prvního dílu, tady je tento nešvar stále přítomný. Zkrátka nemáte moc potřebu hledat jídlo, lékařské potřeby atd. ze stejného důvodu jako u prvního dílu.

Zkrátka State of Decay 2 dělá to samé, co první díl. Možná v lepší grafice, a s přidanou částečnou kooperací, ale zkrátka stále to není to v co hráči doufali, takže nakonec i druhý díl celkem rychle upadnul do zapomnění.

Jak to bude s třetím dílem?

To se hodně těžko spekuluje. Bohužel vývojáři i samotný Xbox od oznámení třetího dílu mlčí. Nejsou žádný velký úniky až na možný data vydání a upravených mechanikách, ale opět opakuji, že se jedná jen pouze o spekulace. Rozhodně jakmile bude něco více potvrzené, tak můžete čekat, že se to od nás ihned dozvíte.

No a co by měl teda třetí díl splnit?

Vzhledem k tomu, že se na třetím díle může pracovat už 6 let, tak podle nás by měl splnit následující položky:

  • Lépe zpracovanou kooperaci, kdy všichni hráči vybírají směr tábora a ne jen v podobě pomocné ruky.
  • Grafickou stránku, která patři do doby, ve které vyjde.
  • Lepší důraz na přežití.
  • Dát větší smysl, či význam shánění zásob pro tábor.
  • Lepší soubojový systém. Ať už střelba nebo boj na blízko.
  • Lepší pohybový systém, který má taky nějakou hloubku
  • Udělat Zombíky větší hrozbou.

Můžeme tedy opravdu jen spekulovat, jestli se vůbec vývoj nějak posunul. Ovšem jsou to zatím “jen” tři roky. Uvidíme co ukáže čas. My se rozhodně na nový díl těšíme, co vy?

Tak aspoň ten trailer

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama