Kletba, smrt nebo experiment. Top 8 urban legend, které vám nedají v noci spát
Videohry nám mají přinést radost, relax nebo potěšení. Dnes vám ale představíme Top 8 příběhů z videoherního průmyslu, které zrovna příjemně nepůsobí. Jde o výmysly, nebo pravdu?
Polybius
V top 8 našich příběhů nemůže chybět jedna z nejznámějších legend, Polybius. Hra Polybius je jedním z největších tajemství v nedlouhé historii počítačových her a dodnes mnoho lidí věří, že se jednalo o utajený vládní experiment. Kolem roku 1981 se v několika hernách v americkém Portlandu objevil nový automat se hrou Polybius. Ihned se stal oblíbeným a začaly se u něj tvořit fronty. Automat měl jakési zvláštní, obtížně definovatelné kouzlo, takže se na něm hráči rychle stávali závislými. Zároveň nebyl nikde jinde k vidění. Jenže po nějaké době si lidé na dětech, které si Polybius zahrály, začali všímat zvláštních věcí: trpěly úzkostmi, depresemi, ztrátou paměti a nočními můrami. Množily se zvěsti o tom, že po setmění navštěvují herny „muži v černém“ a cosi s automaty provádějí. Šlo o pokusy na lidech? Nebo o supertajnou vojenskou náborovou kampaň ve stylu Enderovy hry?
Pokud vás Polybius zajímá více, na YouTube se nachází video, které Polybius probírá skutečně do morku kostí.
Pale Luna
Bizarní příběh Pale Luna pochází z doby, kdy se ještě hry hrály na disketách a hráči si je půjčovali mezi sebou. Jedna taková hra se šířila v oblasti San Francisca. Pale Luna byla textová hra s několika slovy na obrazovce. Hráč musel získat správná slovní spojení, aby mohl pokračovat dál. Bylo to podle všeho velmi obtížné, a mnoho hráčů to tak vzdalo. Michael Nevins byl však jedním z těch, kteří byli odhodlaní Pale Luna dohrát. Po několika hodinách pokusů získal správnou kombinaci a dokázal odemykat jeden stupeň za druhým, dokud nezbyly jen souřadnice v podobě zeměpisné šířky a délky. Hra pak dál nepokračovala, a tak se Nevins rozhodl zkontrolovat souřadnice. Když začal na onom místě kopat, objevil velmi zrůdný nález: našel rozkládající se hlavu mladé pohřešované dívky, Karen Paulsenové.
Vývojář hry Pale Luna ani zbytek těla mladé dívky se už nikdy nenašli. Ačkoliv je dnes Pale Luna všeobecně považována za výmysl, který se nikdy nestal, stále najdete mnoho lidí, kteří vám řeknou, že se Pale Luna zakládá na pravdě. V Americe 90. let se totiž děly mnohé šílenosti.
Lavender Town Syndrom
Mezi Top 8 nemůže chybět ani legenda, spojovaná zejména se sebevraždami malých dětí. Oč vlastně jde? Hra Pokémon Red and Blue na Game Boy obsahovala lokaci Lavender Town, která byla trochu jiná než ty ostatní. Barvy zmizely, lidé z celého města byli v depresích a do toho všeho hrála v pozadí zlověstná hudba, která měla způsobovat ony podivné sebevraždy dětí, neboť měla obsahovat podprahové signály, které měly slyšet jen děti. Ohledně hudby jako takové se šíří různé zvěsti. Jedno z nejzajímavějších zkoumání údajně po rozboru původní závadné melodie objevilo šokující věc. Na amplitudě se totiž po chvíli ukázal obrázek ducha a po další chvíli obrázky pokemonů Unownů, tvořící dohromady jasný text „Leave now“. Jenže ten samý text se vyskytuje i ve hře, přesněji to samé říká duch Marowaka, kterého potkáte v předposledním patře Lavender Tower. Je tedy možné, že to bylo od tvůrců záměrné? Tento jev byl nazván “missing frequencies”.
Další historka, která o hře kolovala, se týkala samotného vývojáře Satoshiho Tajiriho, který se na tvorbě hry podílel. Ten údajně neměl kvůli šikaně ve škole červenou barvu rád, a k tomu všemu se chtěl pomstít těm, kteří si kupovali oblíbenější Red verzi namísto té Green. Originální hudbu, která byla po zmíněných událostech změněna změněna, si můžete poslechnout níže. Dětem ji ale raději nepouštějte.
Prokletí amerického fotbalu
Madden je hra o americkém fotbalu, která pravidelně vychází každým rokem. Málokdo ale ví, že kolem hry se točí zajímavé prokletí. Nebo spíš toho nešťastníka, který se objeví na obalu hry. Legenda praví, že spolu s prestiží, kterou obálkou hry získá, přichází i prokletí, které způsobí, že jejich nadcházející sezóna bude katastrofální. Na první pohled se to může zdát jako nesmysl, pravda je ale taková, že ti, co se objevili na obálce hry, neměli zrovna povedenou sezónu. Dante Culpepper se objevil na obálce hry v roce 2002, sezónu nedokončil kvůli zranění zad. Sezónu pak nedokončili ani například Drew Brees z roku 2011, Adrian Peterson v roce 2014 nebo Rob Gronkowski v roce 2017. Ne všechny sice kletba postihla, z celkového počtu 22 hráčů, kteří se postupně na obálce hry objevili, jich ale hned 16 svou sezónu nedokončilo. Ačkoliv se jedná spíš o náhodu nebo smůlu, američtí fotbalisté se na obálku hry příliš nehrnou.
Harbour City
V roce 2003 se Sony rozhodla pro vývoj hry, která by navazovala na hru Twisted Metal. Vše šlo podle plánu a čtyři úrovně hry byly dokončeny, přesto z celého projektu nakonec sešlo. Důvod byl prostý: šest členů týmu, který na hře pracoval, zemřelo při letecké havárii. Na tom by ještě nebylo nic tak zvláštního, kdyby Sony neobdržela v roce 2007 poznámku právě od zmíněných šesti mrtvých, že by Sony měla čtyři již dokončené úrovně zveřejnit. Na jednu stranu sama Sony potvrdila, že zmíněnou zprávu skutečně dostala a dokonce se pod ní všichni zemřelí podepsali ale na druhou stranu se nepodařilo ověřit, že k údajné letecké havárii vůbec došlo.
1989's Killswitch
1989's Killswitch byla hra, která se mazala poté, co jste ji dohráli. Hra údajně existovala na konci 80. let a bylo vytvořeno jen asi přibližně 5000 kopií. Ačkoliv dnes neexistují žádné důkazy o tom, že by hra vůbec existovala, překvapivě se o ní ví celkem dost informací. Například, že jste si mohli vybrat, zda budete hrát za démonickou postavu jménem Ghast nebo ženu jménem Porto. Hráči, kteří si vybrali Ghasta, zjistili, že ovládají neviditelnou, oheň chrlící hmotu, se kterou bylo téměř nemožné navigovat. Za Porto, ženu bez bojových schopností, hráči procházeli děsivým těžebním zařízením ve stupních šedi – pravděpodobně takovým, kde všichni zemřeli. Hráči procházeli řadou bludišť a hádanek a vedli Porto až na konec, jen aby zjistili, že obrazovka zbělá a všechny herní soubory v jejich systému se samy smažou. 1989's Killswitch tak dnes platí za urban legendu, která ale možná nikdy neexistovala.
Fallout Morseovka
Bethesda v našem Top 8 seznamu nemůže chybět. Fallout 3 určitě znáte a tento příběh má v sobě i kus pravdy. Fallout 3, stejně jako většina Fallout her, má rádiové stanice, které mohou hráči poslouchat během svého apokalyptického dne. Málokdo ale ví, že pokud zabijete rádiového hlasatele, změní se rádiová stanice na číselnou. Číselné stanice pak vysílají zvláštní zprávy s čísly a morseovkou. Co všechno pak tyto zprávy vychrlily? Například odkazy na studenou válku, ale také poselství z budoucnosti, které se nakonec opravdu staly. Že by Todd Howard uměl věštit, tomu se jen těžko věří.
PlayStation 2 Husajn
PlayStation 2 byla kdysi považována za vrchol konzolového hardwaru. Ve skutečnosti byly 32bitové procesory uvnitř stroje v té době tak výkonné, že kolem nich vznikla i jedna urban legenda. V roce 2000 měl tehdy údajně irácký prezident Saddám Husajn nakoupit tisíce těchto konzolí. Důvod? Šlo právě o procesory, které v nich byly. Šlo o nejjednodušší způsob, jak získat drahý high-tech materiál. Husajn pak plánoval využít těchto procesorů k výrobě jaderných zbraní. Sluší se nicméně říct, že v Iráku během Husajnovy vlády se žádné zbraně hromadného ničení nenašly, a už vůbec ne takové, které by měly pohánět procesory z konzolí. Na druhou stranu Sony pro jistotu raději skrylo všechny technické specifikace pro PS5. Těžko říct, zda by se jeden nejmenovaný severokorejský vůdce mohl inspirovat podobným nápadem.