Galerie 3
Má Escape from Tarkov ještě šanci v roce 2025?
i Zdroj: Battlestate Games
Escape from Tarkov Článek Má Escape from Tarkov ještě šanci v roce 2025?

Má Escape from Tarkov ještě šanci v roce 2025?

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

Platformy Windows PC

V podstatě zakladatel extrakčních akcí Escape from Tarkov po 9 letech opouští Early Access, má šanci ještě uspět, nebo je už pozdě?

Poslechni si audioverzi
00:00:00
00:00:00
👉 Playlist připraven! Poslechni si všechny články zde.
Reklama

Escape from Tarkov vždy platil tak trochu za zakladatele hardcore realistických extrakčních akcí. Díky v té době neokoukanému prostředí a neúprosným mechanikám si získal spoustu příznivců. Včetně mě. Jak už to ale tak bývá, hra vyšla v Early Accesu a i když vývojáři na ní pracovali, komunita a svět se posunul částečně jinam. Hra si sice udržuje tvrdé jádro fanatických fanoušků, ale těch ubývá. Zejména kvůli několika kontroverzím.

Bylo nebylo

Když před 9 lety vyšel trailer, spoustě lidem zůstala čelist dole. Onen nápad na extrakční fps s příběhem a hardcore hratelností tehdy vypadal jako něco svěžího a neokoukaného. Podle původních plánů hra měla vyjít v roce 2016 v Early Access a plný provoz měl být v roce 2017. Konaly se velké propagační akce, oznamovali se streamy s vývojáři, prostě samá velkohubá prohlášení. Spousta lidí si tehdy předobjednala tu nejdražší Edge of darkness edici. A pak přišel první stream, který spoustu lidí naštval. Ze hry ukázali pár artworků a vypadalo to, že hra je zatím ve fázi konceptu. Vypadalo to, že vývojáři lhali. Já tehdy byl dost na rozpacích a očekával, kdy hra konečně vyjde. Dost mě mrzelo odsouvání EA a Escape from Tarkov se začal jevit jako něco věčně slibovaného, ale nikdy nedodaného.

Escape from Tarkov běžel a stále běží na enginu Unity, se kterým měli vývojáři bohaté zkušenosti. Battlestate Games totiž pracovali ještě na F2P hře Contract Wars, což byla prohlížečová hra na FB. Tuhle hru chtěli převést na standalone klienta s mnoha vylepšeními. Měla příběhově doplňovat Escape from Tarkov, protože se odehrávala ve stejném univerzu. Po čase se z tohoto projektu staly Hired Ops. Po několika změnách studia, kompletním přepracování a přechodu na F2P model tenhle titul kompletně umřel. Dnes je z něj jen mrtvola v mé steam knihovně.

Samotný Escape from Tarkov ale zůstal a když se cca v roce 2017 objevil EA, byl jsem nadšený a pořídil si jednu z lepších edicí. První dva roky jsem nadšeně vítal každý větší update a byl rád, že se hra postupně vyvíjí. První větší problémy nastaly těsně před covidem v roce 2020, kdy šéf Battlestate Games Nikita prohlásil něco ve smyslu, že mají chuť se na hru vybodnout a ukončit vývoj. Vyvolalo to tehdy dost silnou vlnu nevole a vypadalo to, že hra padne. Nicméně, ustáli to bez větších dalších katastrof.

Má Escape from Tarkov ještě šanci v roce 2025?
i Zdroj: Battlestate Games

Katastrofy přichází

Co už ale neustáli, byly čím dál častější stížnosti hráčů na některé mechaniky a na některé stále trvající problémy. Anticheat hry moc nefunguje dodnes, aspoň co vím a spousta hráčů kvůli tomu hru opustila, nebo přešla na amatérskou modifikaci, která vám umožní hrát sólo, dnes již v coopu.

Tahle modifikace vlila do hry spoustu nové krve a staří hráči se do Escape from Tarkov vrátili, protože dostali to, co chtěli po vývojářích a oni to pořád odmítali. Hra se stala skvěle modovatelnou, zábavnou a neotravoval vás mor zvaný cheateři, kteří si z online hry udělali tak trochu šedý trh. Následovala vlna kontroverzí, kdy jsem osobně čekal, že vývojáři oznámí konec vývoje Escape from Tarkov a hra umře. Což se opět nestalo, kupodivu.

První kontroverze byla, když prasklo, že cheateři si ze hry udělali doslova svoje hřiště a na hře parazitují dosti neuvěřitelným způsobem. Vysvětlím to na příkladu: Cheater si v pátek koupí Escape from Tarkov základní edici. S cheaty naběhne do hry a celý víkend ji hraje. Nabere dost podstatný a drahý loot, který prodá přes neoficiální kanály za reálné peníze obyčejným hráčům. Poté se na na něj sejde konečně dost stížností a dostane BAN. Jenže, za tu dobu si vydělal dostatek peněz, aby si mohl hru pořídit znova a ještě mu zbylo na chlast. A příští víkend to udělal zas. Tradovalo se tehdy, že v Rusku, odkud hra pochází, je to zcela běžný jev a způsob obživy některých lidí. Vývojáři z toho těžili také, protože se prodávaly další a další kopie.

Druhá kontroverze se týkala onoho SP módu. SP mód se stal úspěšným, někteří streameři a youtubeři z něj byli nadšení a propagovali ho. Což se samozřejmě vývojářům nelíbilo, nejenom proto, že online verzi přestávali hrát běžní hráči, ale taky proto, že vývojáři módu odstranili bugy, které hráče štvaly a Battlestate Games s tím nic nedělalo. Rozjela se menší válka na Youtube a kdokoliv, kdo propagoval SP verzi Escape from Tarkov, dostával copyright strike jeden za druhým. No, komunita to nesla dost nelibě a tak vývojáři ustoupili. Tady už měl Escape from Tarkov dost pošramocenou pověst a já od té doby online složku nezapl.

Třetí a finální byla ona šaškárna s edicemi. Píšu šaškárna, protože se to ani jinak nazvat nedalo. Nejprve se zruší nejdražší Edge of Darkness edice (120 Euro, co si pamatuju) a nahradili Unheard Edicí, která na první dobrou stála 220 Euro. Co tato edice obsahovala tak zásadního? Coop a pár věcí, které nabízel SP mod. Popravdě, tohle byla u mě definitivní tečka za Escape from Tarkov. Nenažranost, arogance a chování vývojářů tuto hru potopily. Opět musím dodat, že se našlo dost příznivců, co tento krok schvalovali, ale už jich tolik nebylo. Zvlášť, když se začaly množit tituly, které Escape from Tarkov konkurovaly a dělaly některé věci lépe.

Konkurence… z Brna?!?

Zajímavé herní formule si všimli i další vývojáři. Následovala hromada větších, či menších kopií s různou úrovní úspěšnosti. Kupodivu velký úspěch zaznamenal herní mód v Delta Force, který přinesl obdobný zážitek i ne tak hardcore hráčům.

A pak přišla hlavní konkurence. Gray Zone Warfare, česká hra, která byla hned od začátku považována za zabijáka Escape from Tarkov. A nebylo se co divit, nápady, zpracování a možnost vypnout PVP v základu působila jako dost svěží vítr. Gray Zone Warfare prochází nyní Early Accessem a zde musím dodat, že se mu celkem daří. Na té hře je ještě spousta práce, ale kdybych se měl z fleku rozhodnout, co večer jen tak zapnu za hru z tohoto ranku, bude to jednoznačně GZW, nebo Incursion: Red River. Ne Escape from Tarkov.

Incursion: Red River je další hrou, která jede na stylu hardcore fps, ale jde na věci trochu jinak. Vývojáři se vybodli na PVP kompletně a nabízí víc casual PVE zážitek pro jednoho hráče s možností coopu. Ve všech třech hrách mám dost hodin, abych s klidem mohl říct, že Escape from Tarkov má velmi silnou konkurenci. Když pominu to, že EFT má nejlepší neokoukané prostředí východoevropského města, selhává prakticky ve všech dalších aspektech.

Má Escape from Tarkov ještě šanci v roce 2025?
i Zdroj: Studio Battlestate Games

Návrat krále? Pochybuju…

Escape from Tarkov vychází 15, listopadu 2025 ve verzi 1.0. Opouští Early Access a přichází i na Steam. Kontroverzi se Steamem, kdy si hru pro přidání do knihovny musíte zaplatit znova a pak stejně budete používat Battlestate Launcher už radši ani nekomentuju. Všeobecně cítím ze hry únavu vývojářů a nemyslím si, že 1.0 bude tak zásadní, aby mi stála za to se do hry vrátit. Konkurence v podobě Gray Zone Warfare, Incursion: Red River, Arena Breakout: Infinite a spousty dalších je příliš silná na to, aby přitáhla dost hráčů. Mohu se mýlit, nemám křišťálovou kouli. Možná to bude přesně to, co hra potřebuje. Za těch 9 let mi Escape from Tarkov přinesl spoustu zážitků, ne že ne. Měl kvalitní web seriál, vznikaly knihy, které v ČR nevyšli díky problémům s autorem a majiteli práv. Na hru vzpomínám s láskou, jen se obávám, že její čas se už dávno naplnil a po 9 letech už nebude mít co nabídnout. Tenhle článek nebyl plánován jako hate na Escape from Tarkov, ani jako propagace Gray Zone Warfare, Incursion: Red River a dalších. Chtěl jsem jen ukázat, čím si hra za 9 let v Early Accesu prošla a zamyslet se, jestli má dneska ještě šanci. Já si myslím, že ano, ale velmi malou.

PS: Osobně nechci tipovat, jak dopadne Squadron 42 a Star Citizen, až konečně vyjdou...


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama