Mapujeme cestu Half-Life z 90. let až k pokročilé moderní verzi s RTX
Věděli jste, že Half-Life mohlo před několika lety dostat strategii? Zmapovali jsme celou sérii, včetně projektu od Arkane Studios nebo propracovaného Half-Life RTX.
Half-Life sérii pravděpodobně nemusíme asi nikomu příliš představovat nebo detailně popisovat. Hlavní dva díly jste nejspíše už hráli, ovšem mají už nějaký ten čas za sebou a dnešním hráčům by se mohla například grafická stránka hry zdát zastaralá. Proto dnes zmapujeme celou sérii a zaměříme se také na grafiku, která je díky RTX od Nvidia naprosto parádní! Zapomenout ale nesmíme ani na několik připravovaných projektů ze série, které však nakonec nikdy nevyšly.
Článek vznikl díky podpoře Gigabyte a NVIDIA. Děkujeme!
Schází vám FPSka? Pak mrkněte na grafickou kartu GIGABYTE GeForce RTX 4070 Ti SUPER WINDFORCE OC 16G se speciálním tříslotovým chladičem.
Half-Life
Když se bývalí zaměstnanci Gabe Newell a Mike Harrington v roce 1996 rozhodli založit společnost Valve Corporation, prakticky ihned odstartovali i vývoj příběhové first-person akce jménem Half-Life. Od samotného začátku bylo v plánu hráčům přinést něco revolučního, něco, co zachová v tu dobu popularitu pohledu první osoby a zároveň přinese kvalitní příběh a postavy. To se také povedlo, první díl Half-Life patří mezi nejlegendárnější tituly v historii. První díl běžel na Quake Engine, který vlastnilo studio id Software. Velkou zajímavostí také je, že Half-Life 1 byl první hrou, kde byla použita umělá inteligence (AI), což bylo znát především na chování našich nepřátel.
Hráč se ujímá role Gordona Freemana, vědce pracujícího ve výzkumném zařízení Black Mesa. Během rutinního experimentu dojde k fatální nehodě, která otevře portál do mimozemského světa. Freeman musí bojovat nejen proti mimozemským vetřelcům, ale také proti vládním jednotkám, které se snaží zahladit stopy. Chtěli jsme vám na závěr stručného přehledu přinést i informace ohledně počtu prodaných kopií, nicméně nelze ji nikde dohledat - tvrdí se však, že bylo prodáno více než 10 milionů kopií ve verzích PC, PlayStation 2, Mac OS X a Linux.
Half-Life 2
Uběhlo šest dlouhých let a fanoušci HL se dočkali druhého dílu. Ten byl značně vylepšen, běží totiž na speciálně pro tuto sérii vytvořeným Source Enginem. To zajistilo lepší animace postav a monster či fyziky, což umožnilo vytvořit realistické a interaktivní prostředí. Kromě tohoto značného vylepšení jsme se dočkali i podstatně více dialogů, což přispělo k větší zážitku a vtažení hráče do opět znamenitého příběhu. Hra obsahuje nově vozidla a více akčních scén, které přidávají na dynamice a rozmanitosti hry.
Hráč se opět ujímá role Gordona Freemana, vědce, který se probouzí ve městě City 17, které je pod nadvládou mimozemské rasy známé jako Combine. Freeman se připojuje k lidskému odboji a bojuje proti okupantům, aby zachránil Zemi. Half-Life 2 vyšlo v roce 2004 a dokázalo též prodat více než 10 milionů kopií, bohužel však nevíme, jak stará tato informace je. Dvojka vyšla ve verzích PC, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3. Mac OS X. Linux a Android.
Zajímavost
Tvrdí se, že společnost Nintendo měla kontaktovat Valve se sakra zajímavým námětem. Nutno říct, že nejde o nějak extra starou záležitost, diskuze mezi Nintendem a Valve prý proběhla v roce 2017. Nintendo připravilo spin-off, který by změnil pohled na Half-Life a hráčům nenabídl klasický pohled z první osoby, ale shora - šlo totiž o strategii, přikládáme záběry níže.
Half-Life: Alyx
Uděláme velký časový skok a podíváme se rovnou do roku 2020. Právě v tomto roce se Valve konečně vrátilo k populární sérii, ovšem potěšilo pouze hráče, kteří vlastnili zařízení pro virtuální realitu Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift nebo Oculus Quest. Později se objevila i fanouškovská non-VR verze, což hráčům dovolilo zahrát si příběh Alyx klasicky na monitoru s myší a klávesnicí. Nicméně ztratilo se tím to hlavní, co VR verze nabízela - interakci s okolím a pocit, že jste skutečně ve světě, který okupují mimozemšťané.
Příběh se odehrává pět let před událostmi Half-Life 2. Alyx a její otec Eli Vance vedou odboj proti Combine, kteří ovládli Zemi. Alyx se vydává na misi získat superzbraň Combine, aby pomohla lidstvu v boji proti okupantům. Možná vás někdy mohlo napadnout, proč se Valve zaměřilo konkrétně na postavu Alyx. My se tuto informaci pokusili skutečně nějakou dobu najít, bohužel bez úspěchu. Na Half-Life: Alyx pracoval historicky největší tým vývojářů Valve, zapojili se i vývojáři z Campo Santo (tvůrci oceňované adventury Firewatch), které Valve v roce 2018 koupilo. Half-Life: Alyx se dodnes prodalo přes 2 miliony kopií a je označována za jednu z nejlepší VR her vůbec.
Zajímavost
Tvrdí se, že Valve mělo kontaktovat několik externích studií, které by se o sérii Half-Life postaraly. Jedním z nich mělo být Arkane, které dnes stojí za parádními hrami jako Prey, Dishonored nebo Deathloop. Projekt, který by nás vzal do města Ravenholm vznikal v letech 2006 až 2007. Nikdy však nebyl dokončen, k dispozici jsou ale aspoň gameplay záběry, přikládáme níže.
Half-Life 2 RTX
Nvidia před časem oznámila možná revoluční technologii RTX Remix a dodala, že bude dostupná veřejnosti. Co všechno vlastně umí? Například velmi “snadno” předělat opravdu staré hry do moderního kabátku. Netrvalo to dlouho a v RTX Remix se začalo pracovat, konkrétně Valve pak ukázalo, jak by s touto technologií vypadal legendární Portal, nebo tvůrci z Orbifold Studios, kteří na zmíněné Half-Life 2 RTX pracují. Doslova “fanouškovský” projekt nedostane pouze hezčí ostrost nebo nasvícení, změní se i textury a přidá se ray-tracing, což dává ikonickým místům, jako je City 17 a Ravenholm, děsivou, hyperrealistickou atmosféru. Většina herních prostředků je od základů přestavěna a nabízí hráčům osmkrát vyšší rozlišení textur ve srovnání s originálem. Na porovnání se mimochodem můžete podívat níže.
Pomocí nejnovější verze RTX Remix modeři přestavují materiály s vlastnostmi PBR, přidávají další geometrické detaily pomocí editoru Valve's Hammer a využívají technologie NVIDIA včetně full ray tracing, DLSS 3.5, Reflex a RTX IO, aby zajistili fantastický zážitek pro majitele karet GeForce RTX. Moderní předělávka bohužel stále nemá ani přibližné datum vydání, o všem vás budeme včas informovat. Nutno na závěr podotknout, že všechny tyto RTX projekty hráči mohou hrát pouze s grafickými kartami Nvidia RTX.
Jak to bude se sérií Half-Life v budoucnu? Těžko říct, Valve se k potenciálnímu pokračování původních dvou dílů prakticky nevyjadřuje. Ovšem insideři tvrdí, že Half-Life 3 je ve vývoji a údajně není daleko od oznámení! Venku jsou i detaily: prý půjde o polo-otevřený svět s cyklem den / noc.
I na závěr se sluší poděkovat partnerům Gigabyte a NVIDIA. Grafická karta GIGABYTE GeForce RTX 4070 Ti SUPER WINDFORCE OC 16G je k dispozici na Alza.cz.