Multiplayer na PlayStation a Xbox: Proč musíme platit měsíční poplatky?
Abychom mohli využívat online funkce, včetně multiplayeru, na konzolích PlayStation a Xbox, je nutné mít předplacenou službu. Proč ale hráči na PC tuto povinnost nemají?
Celkem pravidelně narážíme na vaše reakce typu: proč vlastně musím na konzoli platit za multiplayer, když PC hráči nemusejí? Jelikož se to řeší poměrně často, připravili jsme pro vás stručné vysvětlení, proč tomu tak je a bohužel i pravděpodobně bude. Pojďme ale pěkně popořadě.
Abyste mohli u většiny her využívat multiplayer na konzolích, výrobce vás nutí platit si předplatné PlayStation Plus nebo Xbox Game Pass. Jak jistě dobře víte, kromě využívání online služeb dostanete v rámci předplatného každý měsíc hry zdarma a výrobce vám nabízí exkluzivní slevy na další hry či cloud-save.
Proč platíme za multiplayer?
- Servery: V první řadě je nutné si uvědomit, že každá multiplayerová hra vyžaduje také servery a jejich pravidelnou údržbu, navíc se o ně systém musí 24 hodin denně starat i například proti možnému hacknutí apod. Takový “servis” bohužel něco stojí. Konzole jsou zkrátka uzavřené ekosystémy kontrolované výrobci, jako jsou Sony (PlayStation) a Microsoft (Xbox).
- Podpora výrobcem: Provozování kvalitní zákaznické podpory, která je dostupná pro řešení technických problémů a dotazů hráčů, také vyžaduje finanční prostředky. Poplatky pomáhají financovat týmy podpory, které hráčům poskytují pomoc a rady.
Proč PC hráči nemusejí?
PC hráči nic takového řešit nemusí, zkrátka si zakoupí hru a bez nějakých dalších poplatků mohou využívat multiplayer bez omezení. Proč? Na PC existuje mnoho různých herních platforem a poskytovatelů služeb, jako jsou Steam, Epic Games Store, Origin, a další. Tyto platformy často financují své služby jinými způsoby, například prodejem her, mikrotransakcemi nebo reklamou, což jim umožňuje poskytovat online hraní zdarma.