STALKER 2: Dojmy po 30 hodinách – je čas to zabalit
STALKER 2 už obdržel několik patchů, včetně jednoho opravdu obřího. Zda jsou změny k lepšímu, je diskutabilní. Dojmy po 30 hodinách hraní.
Před časem jsem Stalkera 2 odložil s tím, že se do něj opět podívám přes vánoce a pořádně jej zahraju. Dobře jsem udělal a to z několika důvodů. Tím prvním bylo, že jsem se dostal do fáze, která je jednou dlouhou příběhovou misí a následuje několik dlouhých přesunů. Finálem těchto přesunů je vedlejší quest, kvůli kterému jsem hru málem odinstaloval.
Druhým důvodem je, že vyšel obří patch, který měl hru dost vylepšit. S tím se bohužel nedá tak moc souhlasit, ale postupně.
Hutnou atmosféru někdo vyvětral
Jak už jsem zmínil, posledně jsem hru ukončil před dlouhou příběhovou pasáží v Institutu. Musím uznat, že děj v ní má spád a příběh se opravdu dobře rozjede. Popravdě, já si pasáž v institutu dost užíval, i když se mi zdálo, že by se z ní dalo vytřískat víc. Nebyla vysloveně marná a bylo zde vidět, že Stalker 2 funguje velmi dobře v malých, temných koridorech. Atmosféra se dala krájet a jak se situace vyhrocovala, tím víc se mi quest líbil. I přes jisté výtky, tato pasáž dobře vygradovala a dost poupravila herní prostředí.
To, co následovalo, už tak dobré nebylo. Objevila se staronová nepřátelská frakce, v Zóně začala regulérní válka a já z toho byl nadšený. Po pár vedlejších úkolech jsem se vrátil do počáteční lokace zachránit vesnici, ve které herní příběh prakticky začíná. Byla to vedlejší mise, která zněla jednoduše a popravdě, já se na ní těšil. Úkol zněl jasně: Zachránit vesnici před zničením.
A teď to začne, quest, který se všeho všudy dá zfouknout za půl hodinky čistého času, mě zabral téměř 3 hodiny času. Proč? Tenhle quest je šíleně zabugovaný a já prakticky permanentně načítal uložené pozice. Když se povedla jedna část úkolu, zabugovala se druhá. Po splnění všech dílčích cílů jsem zjistil, že se podělal skript a quest nejde dokončit. Jediné, co pomohlo, bylo ho začít kompletně odznova. Došlo to tak daleko, že jsem hledal na netu triky, jak tenhle šílený quest zvládnout. Kdyby tenhle quest fungoval, byl by opravdu fajn a líbil by se mi. Takhle po něm zůstala obrovská pachuť hraničící s nechutí vůbec se hrou dál ztrácet čas.
Tuto pasáž jsem zkusil před i po velkém 110G patchi. Nevím, jak u ostatních, ale u mě zůstaly všechny bugy na svém místě…
K vánocům stalkeři obdrželi 110gb problémů
Těsně okolo vánoc vyšel obří patch, který měl napravit spoustu problémů. Tenhle drobeček měl cca 110gb a přepsal dost souborů. Seznam změn působil opravdu dobře a já si říkal, že hra bude o něco lepší. Bohužel, asi jsem fakt smolař, ale tenhle patch hru spíš pohřbil. K předchozím technickým problémům se přidaly problémy i se samotným spuštěním hry a návody z diskusních fór nepomohly. A jako na potvoru nepomohla ani kompletní reinstalace hry.
To, že si hra přednačítává shadery při spuštění a načítání někdy trvá i 4-5 minut, to jsem si zvykl. Nyní to trvá sice stejně, jenže tentokrát to přihazuje bonus v podobě chyby, kdy se shadery nenačtou a hru musím vypnout přes správce úloh. Hru se někdy povede spustit na druhý pokus. Obvykle je to ale takový pátý, až desátý. Prostě autoři přidali minihru se spuštěním. Sice oceňuji snahu prohloubit herní zážitek další vrstvou, ale pochybuju, že tohle bude věc, která hráče potěší.
Velkou a důležitou opravou byla změna chování ostatních v Zóně. Život v Zóně doposud fungoval dosti podivně, což vyvolávalo šílené situace, kdy se nepřátelé spawnuli 5-10 metrů za vašimi zády a hned vás nakropili. Tahle mechanika byla dost kritizována, takže ji vývojáři opravili. V rámci uvěřitelnosti Zóny a jejího života se nyní nepřátelé spawnují vlevo a vpravo, 20 metrů od vás! To je panečku změna! Vypozoroval jsem, že nepřátelé přichází častěji z pravé strany a většinou se spawnou na nějaké planině. Při dlouhém přesunu mezi questy se mi stalo, že se spawnuli na místě, kam jsem se zrovna koukal. Prostě, z čistého vzduchu, najednou na silnici/planině, stálo 5-8 nepřátel a rovnou po vás stříleli.
Stát se to jednou, dvakrát za hodinu, nic neřeknu, ale tahle situace se opakovala každých cca 5 minut přesunu. V praxi to znamená, že hráč velmi pravděpodobně dorazí do lokace s úkolem bez munice a s rozbitým vybavením. Každý návrat do bezpečí je tedy sázkou do loterie. Nepochybuju, že se najdou masochisti, kteří tohle budou obhajovat a na papíře nebezpečí zóny působí asi dobře, jenže ve hře to opravdu tak skvělé není. Problém není v samotném spawnu nepřátel, ale v jeho šílených počtech. Být jich tak o 50% méně a být méně okaté, nevšimnu si toho a budu si pochvalovat živost prostředí.
Volání Zóny utichá…
S každou další hodinou si čím dál častěji říkám, že je na čase se na to prostě vybodnout. Stalker 2 má potenciál, to mu neberu. Jenže prvotní okouzlení prostředím a atmosférou už vyvanulo. Prostředí Stalkera 2 čím dál častěji vypadá jako Potěmkinova vesnice s kulisami z papundeklu. Sice detailním a osobitými, ale pořád kulisami. Fakt doufám, že za půl roku, rok, se hra dostane do stádia, kdy noví hráči budou na tyto řádky koukat divně, protože oni na toto nenarazí. Nezažijou rozbitou, polofunkční Zónu. Ruku na srdce, ani jeden Stalker nevyšel v dobrém stavu a vše zachránili až módy a patche.
Teď vyslovím něco, z čeho spoustě lidem asi praskne cévka. Drobné porovnání mého oblíbeného Starfieldu a Stalkera 2. Zatímco u Starfieldu jsem si prvních problémů všiml cca po 10 hodinách a po 60 se dostavil pocit jisté ohranosti, tady tenhle pocit nastal zhruba po 20-25 hodinách. I přes všechny ty problémy, které Starfield má, funguje lépe než Stalker 2. A říkám to jako člověk, co původní trilogii prošel několikrát. 40 hodin ve Stalker Anomaly nepočítám. Je to hodně smutné, ale nepochybuju, že se najdou hráči, kteří to budou cítit obdobně.Jen místo Starfieldu dají jinou hru. Třeba Cyberpunk 2077.
Osobně udělám ještě pár questů a pak hru asi odložím. Jestli na dobro, je ve hvězdách. Skvělou věcí je, že hra je v Gamepassu, takže nemám pocit, že mě někdo okradl.