Galerie 5
STALKER: Legends of the Zone Trilogy  - Dojmy
i Zdroj: GSC Game World
STALKER: LOTZT Článek STALKER: Legends of the Zone Trilogy - Dojmy

STALKER: Legends of the Zone Trilogy - Dojmy

Ladislav Klimeš

Ladislav Klimeš

1
Platformy Windows PC

Legendární trilogie STALKER se vrací ve vylepšené verzi. Je to důstojné oprášení zrezlé ikony, nebo předražený nátěr na vraku náklaďáku?

Reklama

Původní trilogii STALKER jsem zbožňoval. Několikrát se mi provedlo projít všechny díly. Do toho zkejsnul na pár desítek hodin u STALKER: Anomaly (tečkování toho názvu je fakt opruz!). Každopádně, nepatřím mezi ty fanatiky, co tuto sérii berou jako to nejlepší, co je v životě potkalo. Nepobíhám někde po lese s kalachem a plynovou maskou, ani svět hry těžce neprožívám. Musím ale uznat, že před 18 lety (2007) byl první díl bomba. Druhý, Clear Sky už tolik úspěchu nesklidil, ale třetí dodnes hraje pár mých známých.

Nyní vychází Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, tedy kompilace všech tří dílů upravených na nový HW a vylepšenou grafikou. Osobně jsem čekal jen mírné grafické vylepšení, ale kupodivu se zasáhlo i do hratelnosti. 

Edici jsem testoval primárně na prvním díle, tedy Shadow of Chernobyl, neboli nově Shadow of Chornobyl. Původní hra vycházela v ruském dabingu a s ruským označením oblastí. Jelikož hra se odehrává na Ukrajině a ve světě se dějí ne zrovna milé věci, je nová edice upravená na ukrajinský jazyk a ukrajinské značení oblastí. Takže Agroprom je nyní Ahroprom a podobně. Pro staré hráče to možná bude trochu nezvyk, novým to bude jedno. Nevidím v tom problém, obzvlášť když hra obdržela české titulky. Je trochu smutné, že původní český dabing zde absentuje, ale člověk nemůže mít vše. 

STALKER: Legends of the Zone Trilogy  - Dojmy
i Zdroj: GSC Game World

Optimalizace je v GSC sprosté slovo

První spuštění bylo řekněme, dosti nemilé. Můj drahý PC, který s vypětím všech sil zvládá plynule druhý díl, měl při spuštění 18 let starého titulu problém. Nedělám si srandu. Větrák procesoru během okamžiku řval jak přistávající Mi-24 a grafická karta rovnou vytočila hasiče. 

Fajn, znovu a lépe. Musel jsem téměř půl hodiny laborovat s nastavením, než se mi povedlo hru nastavit, aby vypadala koukatelně a nebouchla při tom další elektrárna. To, že STALKER 2 je neoptimalizovaná šílenost, jsem si zvykl, ale 18 let starý titul by tohle předvádět neměl. Čím déle jsem hru testoval, tím mi víc docházel důvod. Autoři vzali původního STALKERa a na jeho dosti zrezlou kostru naházeli všechny moderní technologie. Takže to původní engine prostě neunese. Navíc, čím víc grafických vylepšení je zapnutých, tím více hra vypadá divně. Vše vypadá zakouřeně a zamlženě. A tentokrát za to nemohl dým z dýmky před monitorem. Nové technologie prostě působí nepřirozeně a jejich vypnutím se asi moc nestane. Hra vypadá obstojně a po menší práci jede i na starém HW.  

S.t.a.l.k.e.r.: Legends of the Zone Trilogy
i Zdroj: GSC Game World
S.t.a.l.k.e.r.: Legends of the Zone Trilogy

Stará, unavená legenda

STALKER byl hodně dlouhou dobu etalonem atmosféry, otevřeného a živého světa. Po všech těch letech musím říct, že hra má pořád svoje kouzlo. Blbě se od ní dá odtrhnout a nabízí slušnou porci zábavy. Jenže, pokud máte v originálech něco nahráno, po pár hodinách si začnete všímat dosti nepříjemných detailů. AI je neskutečně pitomá a kupodivu to platí zejména pro lidi. A u příslušníků armády je to extrém. Nevím, jestli si vývojáři chtěli něco kompenzovat, ale banditi či obyčejní Stalkeři se chovají většinou aspoň trochu rozumně. U mutantů žádnou inteligenci nečekám, ale i oni umí docela slušně reagovat.

To, co zde předvádějí příslušníci Armády, to je síla. Za 4 hodiny hraní se mi pravidelně stávalo, že voják kolem mě prošel na půl metru, vyignoroval mě a nebyl schopen zareagovat ani na palbu, nebo útok nožem. Když vás ale uvidí a spustí palbu, jsou schopni vás trefit na 50 do hlavy a vypnout vás na jednu dávku. Takže manipulace se zbraní za jedna, používání mozku za pět. Podobných prapodivností jsem si všiml i u ostatních NPC, ale u armády opravdu třískaly přes oči.  

Když už jsme u té střelby, originál byl dost kritizován za velmi špatné a nepřesné zbraně. Módy to rychle upravily a vylepšená edice v tom pokračuje. Zbraně se chovají aspoň trochu uvěřitelně, ale perfektní chování alá Arma, EFT, nebo Gray Zone Warfare nečekejte. Střelba zde zůstala na půl cesty mezi originálem a druhým dílem. To se ve finále dá říct o většině prvků. Něco se vylepšilo, něco se zkonilo a něco zůstalo při starém.

S.t.a.l.k.e.r.: Legends of the Zone Trilogy
i Zdroj: GSC Game World
S.t.a.l.k.e.r.: Legends of the Zone Trilogy

 

Čerstvě nabarvený vrak

Ve finále remaster není vysloveně špatný, ale musíme si uvědomit, že STALKER prostě šíleně zastaral. A to prakticky ve všem. Remaster, stejně jako Oblivion, sází hlavně na nostalgii starších hráčů. Bohužel, tady je počet změn k horšímu příliš velký. Špatná optimalizace, grafika taky nevypadá o mnoho lépe, tupá AI a spousta nových bugů. Všeobecně to vypadá, jakoby někdo vzal z vrakoviště legendární auto, čerstvě ho nabarvil a vnitřek jen lehce překontroloval. 

STALKER: Legends of the Zone Trilogy  - Dojmy
i Zdroj: GSC Game World

Abych nebyl vysloveně zlý, cena tomu odpovídá. Na rozdíl od Oblivion Remasteru, za tři hry chtějí na Steamu 20 éček, což není vysloveně zlé. Poměr cena/zábava je vyváženější, pokud si uvědomíme stáří titulu.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama