Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: CD Projekt Red
Zaklínač Článek Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

30. 6. 2024 15:00
Platformy Steam Steam Xbox Xbox Series X/S Windows PC Xbox X360 PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox One PlayStation PlayStation 3 PlayStation PlayStation 4

Zaklínačská dobrodružství už známe 3 dlouhé dekády. Bylo tu spoustu pokusů předělat Geralta na digitální interaktivní podobu, ovšem jen CD Projektu Red se to povedlo.

Reklama

Za chvíli děti budou mít prázdniny, maturanti právě slaví, či truchlí nad svým výkonem u státní zkoušky, a ti starší slaví titul, ať už je získaný za pomoci AI, nebo ne. Tak to třeba pro naše študáky můžeme připomenout, či i představit jednu z těch nejlepších sérií, kterou mají na starosti naši polští sousedé z CD Projekt Red. Samozřejmě je na programu velice známý Zaklínač. Ať už máte rádi seriál nebo knihy, můžeme s jistotou říci, že dobrodružství našeho Geralta si nesmíte nechat ujít.

Článek vznikl díky podpoře INNO3D a NVIDIA. Děkujeme! Modely INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER X3 OC 16GINNO3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 stojí za pozornost.

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: INNO3D

Zaklínač (2007)

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: CD Projekt Red

Déšť dopadá na zem, hromy hřmí a náš milovaný hrdina běží lesem, až nakonec upadne do bezvědomí. Náhle se z lesa vynoří záhadné postavy, které ho najdou a zachrání před jistou smrtí. Ne, to není páteční večer na oslavu maturitní zkoušky s Vašimi kamarády, ale začátek prvního videoherního dobrodružství Geralta z Rivie, Bílého Vlka, známého také jako Řezník z Blavikenu.

Tímto počinem CD Projekt Red poprvé vstupuje na pole videoher a za pomoci Aurora Enginu od Bioware vytváří toto velice obsáhlé RPG ze světa knih Andrzeje Sapkowského. Aurora Engine byl použit třeba na velice známý KOTOR, nebo Neverwinter Nights.

Hrajeme za jednu z postav z těchto románů, Geralta z Rivie, který na začátku hry ztrácí paměť a my se během řešení různých příběhových situací a konfliktů snažíme zjistit, kdo jsme, co se nám stalo, a postupně se znovu učíme všechny zaklínačské vychytávky.

První Witcher rozhodně zazářil svým komplexním příběhem a morálními dilematy, které byly často jako vystřižené z knih. Alchymie přidávala na strategické hloubce a vaše příběhová rozhodnutí skutečně ovlivňovala děj, což přidalo hře na znovuhratelnosti. Celková atmosféra byla skvělou třešničkou na dortu.

Pro nás Čechy byla rozhodně i druhá třešnička i skvělý český dabing, který dokázal být místy i vtipný ať už svými legendárními hláškami, nebo kvalitou celkovou.

Ačkoliv se dnes jedná o klenot, neznamená to, že hra neměla žádné nedostatky. Dnes se na to můžeme dívat s úsměvem na tváři, ale bohužel tento první díl trpěl technickými problémy a grafická stránka hry také nebyla nejlepší. Ovládání bylo těžkopádné a některé mechanismy byly pro méně trpělivé hráče odrazující.

I tak si CD Projekt začal budovat reputaci dobrého studia, které nám v budoucnu může přinést skvělé hry. A to také udělal.

Zaklínač 2: Vrahové králů (2011)

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: CD Projekt Red

O čtyři roky později přichází druhé dobrodružství Geralta z Rivie s podtitulem Vrahové králů. Od Aurora Enginu se už přesouváme na Red Engine přímo od CD Projektu, který výrazně zlepšuje grafickou stránku a celkovou hratelnost celé hry.

Příběh se tentokrát točí okolo pátrání po vrahovi králů, jak název napovídá. Na rozdíl od prvního dílu je tento díl daleko temnější a političtější. Zároveň je příběh i daleko komplexněji veden skrze rozhodnutí, které před Vás postaví, protože díky jednomu rozhodnutí můžete úplně změnit průběh druhé části hry.

Lidé si rozhodně pochvalovali grafické zpracování a smysl pro detail, díky kterému svět působil živě. Soubojový systém také prošel proměnou a byl přívětivější pro nové hráče. To ale neznamená, že by hra byla jednodušší. Díky své příběhové komplexnosti a systému rozhodování nabídlo druhé pokračování Geralta také vysokou znovuhratelnost.

Opět to vypadá na perfektní hru, ovšem i zde byly nějaké ty chyby. Strmá učící křivka odradila nejednoho hráče. Občasné bugy a bohužel i optimalizace nebyly zrovna ideální. Poslední závažnější problém bylo příběhové dění, které se občas stalo příliš složitým a obtížným k sledování. Bylo toho prostě moc a držet krok se vším mohl být pro některé hráče oříšek.

Zaklínač 3: Divoký hon (2015)

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: CD Projekt Red

Opět to trvalo další čtyři roky. Přichází další, a zatím tedy ne úplně poslední, Zaklínač s podtitulem Divoký Hon. Mnohými adept na hru minulé dekády.

Třetí díl využíval vylepšený Red Engine 3 od CD Projektu a kvalita je tu opravdu vidět. Engine umožnil vytvořit velký otevřený a detailní svět s tak precizní grafikou, že by se za to mohlo stydět hodně AAA studií.

Příběh opět sleduje Geralta v hlavní roli, jak pátrá po své adoptivní dceři Ciri, zatímco se musí vypořádat s hrozbou zvanou Divoký Hon. Příběh tentokrát je tak rozsáhlý, že znovuhratelnost, která byla zmíněna u předchozích dílů, zde platí minimálně pětinásobně. Zatímco ve dvojce bylo jedno velké rozhodnutí, zde máte pocit, že každé vaše rozhodnutí ovlivní celý hlavní příběh. Ať už se rozhodnete ve vedlejším úkolu nebo v hlavním.

Jak už bylo řečeno, svět byl detailní a každý vedlejší úkol by vydal za samostatnou povídku. To však neznamená, že by hlavní příběhová linie za nic nestála. Právě naopak, ale co si budeme povídat, není moc časté, abychom viděli zajímavé příběhy ve vedlejších výplňových úkolech. Zde to CD Projekt Red zvládl na jedničku.

Chyby se tu taky najdou, ale naštěstí tento díl nebyl takovou obětí hypu jako třeba všemi známý Cyberpunk 2077. Optimalizace a celkové technické problémy hru sužovaly hned od vydání. Ovšem to je tak jediná výtka, kterou dokážeme říci.

Tento díl také obdržel dvě příběhová rozšíření, Srdce z kamene a O víně a krvi. V dnešní době je známý fakt, že některá studia vydají DLC a nazývají to hrou. Ano, koukám na tebe Call of Duty. A pak jsou tu studia, která vydají celou hru a nazývají to DLCčkem. Naštěstí tyto datadisky splňují druhé tvrzení.

Obě DLC byly tak rozsáhlé, že by se nikdo nezlobil, kdyby to CD Projekt Red nazvalo jako další novou hrou. Krásně rozšířily příběh, přidaly spoustu novinek, opravily chyby a dokonce i vylepšily různé herní systémy, aby byly lépe pochopitelné. Určitě ti, kteří hráli třetí díl již od vydání, si vzpomenou na velice nepřehledný inventář.

Zaklínač 3: Divoký hon - Next Gen (2021)

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: CD Projekt Red

Tohle bychom možná ani nemuseli zmiňovat, ale uděláme to kvůli důkazu, že CD Projekt Red je příkladem správného vývojáře.

Tam, kde ostatní vývojáři už zapomenou, že hru vytvořili, CD Projekt Red stále pokračuje v jejím vylepšování.

Next Gen update přináší spoustu novinek, ať už jde o výzbroj, kterou jsme mohli vidět i v seriálu, nebo o vylepšení hratelnosti a zejména grafiky. Už v původním díle hra disponovala technologií NVIDIA HairWorks pro realistické zobrazení vlasů a srsti, a HBAO+ pro lepší vykreslování stínů a zvýraznění detailů v některých scénách.

Tentokrát CD Projekt Red přidal i ray tracing pro uživatele na PC, což přináší realističtější osvětlení, stíny a různé efekty, například během probíhající magie. Zároveň hra dostala vylepšení stability výkonu a díky SSD na nových konzolích se načítá rychleji než před upgradem.

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: Nvidia

Ray tracing v Zaklínačovi vylepšuje třeba odlesky od vodní hladiny. Dopomáhá i k celkově věrnějšímu nasvícení a stínování. Některých změn si všimnete na první pohled. Například lépe nasvícený kůň nebo propracovanější stíny pod stromy.

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: Nvidia
Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: Nvidia

Mezi další podstatné vylepšení patří podpora pro DLSS 3. Frame Generation vám na grafikách RTX 40 přidá pořádnou porci snímků za sekundu. Nechybí ani DLSS Super Resolution podporované ve všech grafikách NVIDIA GeForce RTX.

A samozřejmě nesmíme opomenout vylepšené rozlišení textur. Originální třetí Zaklínač vypadá skvěle i dnes a málokdo asi čekal, že by to mohlo být ještě lepší. CD Projekt nás samozřejmě ale přesvědčil o opaku.

Jak to s Geraltem bude dál?

Po vydání Cyberpunku už víme, že další díl Zaklínače je na cestě, ale tentokrát už nebudeme hrát za Geralta. Za koho přesně? To stále nevíme jistě, a bohužel teď momentálně nad tím spekulovat asi nemá smysl. Nicméně můžeme si být jistí, že CD Projekt Red ještě nehodlá Zaklínače zavrhnout, ale plánuje dál pracovat na této značce. Doufejme, že další díl bude mít stejnou kvalitu jako dosud.

Zaklínač je na našich monitorech již 17 let, jaké byly jeho příběhy?
i Zdroj: INNO3D

I na závěr se sluší poděkovat partnerům INNO3D a NVIDIA, bez kterých by tento článek nevznikl. Mrkněte na grafické karty INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER X3 OC 16GINNO3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2. Díky

Reklama
Reklama

Sponzorovaný redakční článek

Autorem textu je redaktor našeho webu. Jedná se o nezávislý článek, který mohl vzniknout díky finanční podpoře partnera. Děkujeme!

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama