Uklízet listí se dá i plamenometem! Vyzpovídali jsme tvůrce hry Master Leaf Blower
Nepůjde jen o nějaké foukání listí, jak ho známe. Vyzpovídali jsme české studio Buffa Software, které nám prozradilo detaily o novince jménem Master Leaf Blower.
Koncem minulého měsíce jsme vám představili hru Master Leaf Blower od českého studia Buffa Software, kde hráči převezmou roli uklízeče venkovních i vnitřních prostor. Začíná se s fukarem a hráběmi, ale později přijdou na řadu i další zajímavé nástroje – třeba i Gravity Gun? Hra nás pobavila a zaujala, a proto jsme se spojili s jejím tvůrcem Janem „Frixem“ Šídlem, který nám ochotně odpověděl na všechny naše otázky. Kdy hra dorazí? Dočkáme se české lokalizace nebo vydání na konzolích? To vše už nyní v rozhovoru.
Můžete nám stručně představit tvůrčí tým?
V současnosti přímo na hře dělám sám, s laděním hry či propagací pomáhá několik laskavých kamarádů.
První komerční projekt, na kterém jsem se výrazněji podílel, bylo přivedení projektu Hobo: Tough Life do early accessu (2017), na kterém jsem pracoval jako 3D grafik a level designer. Následně jsem se připojil k SCS Software, kde se dosud jako 3D grafik vegetace podílím na mapových DLC pro hry ETS2 a ATS. S kamarádem programátorem Adamem Hrubým jsme před přibližně pěti lety založili nezávislé studio Buffa Software, které dosud vydalo plošinovku ArtFormer: Ancient Stories, oceněnou na cenách CEEGA 2022 jako Hidden Gem. Tvůrčí team Buffa software pod mým vedením pracuje poslední tři roky na projektu středověké fantasy hry Krysař, a Master Leaf Blower vznikl jako můj vedlejší projekt pod hlavičkou studia při „výzkumu“ zábavných gameplayových principů.
Co vás inspirovalo k vytvoření takto netypické hry? A jak dlouho už na ní pracujete?
Na ulici jsem viděl pána foukat listí, působilo to na mě jako zábavná a vizuálně poutavá činnost. To bylo asi před rokem, první prototyp jsem dělal tuším v říjnu nebo listopadu 2023. Ten jsem rozeslal kamarádům k testování, jestli jim princip fyzikálně založeného gameplaye odfukování listí přijde zábavný.
Dozvěděl jsem se, že ano, spolu s další zpětnou vazbou co zlepšit. Následoval rok ladění fyziky a hledání, jak kolem základního konceptu vystavět zajímavé a zábavné výzvy a jaký styl celé hře sedne nejlépe. Od začátku jsem nechtěl, aby šlo o očekávatelnou relaxační simulaci, ale arkádově laděnou dynamickou zábavu s akčním elementem, která bude hráčům nabízet překvapivé a atraktivní bláznivé výzvy, se kterými
by se v běžném světě jen tak nesetkali.
Kdo je vlastně cílová skupina? Kdo by si měl chtít zahrát MLB?
Nejen hráči simulátorů, ale i hráči klasických fps stříleček hledající něco nového, i příznivci dynamických akčních puzzle založených na fyzice. Pokud vás bavilo běhat v Half Life s Gravity Gun, dost možná Vás bude bavit i Master Leaf Blower. Pokud máte rádi bláznivé puzzle jako Katamari Damacy, také by měl být hrou pro Vás. No a pokud rádi hrajete Power Wash Simulátor, tak Master Leaf Blower určitě taky vyzkoušejte.
Hra brzy vyjde v předběžném přístupu. Jak dlouho se zde asi zdrží? nabídne českou lokalizaci?
Early access je plánovaný na přibližně jeden rok a den. Českou lokalizaci chci přidat v průběhu early accessu, hra ale nestojí na obsáhlých textech a cíl každé mise se snažím designovat srozumitelně tak, aby si hráči užili zábavu bez nutnosti pokročilé znalosti angličtiny.
Jelikož jde o českou hru, setkáme se s něčím opravdu českým? Například nějakou známou lokací nebo postavou?
Na českého hráče bude naše domovina pomrkávat z téměř každého rohu, ať už jde o lokace jako panelákové sídliště a známé detaily, na které tam hráči mohou narazit: třeba socha sedící dívky a nebo historické uličky a náměstí, po kterých mnoho z nás chodí každý den, například s památníkem T. G. Masaryka a další a další detaily... Lokace jsou ale fiktivní ve fiktivním městě, proto hráč zavítá v early accessu i do jiných čtvrtí města inspirovaných americkým předměstím a nebo průmyslovými doky. Mezi mixem hudby pozorní posluchači soundtracku také narazí na jednu česky zpívající kapelu.
A v neposlední řadě je česká stopa znát i na samotném vizuálním stylu, který je inspirován klasickým komiksem, a tak nemohu při práci s komiksovou grafikou nemyslet na mistra českého komiksu Káju Saudka a také klasický film Kdo chce zabít Jessii (1966), který pracuje s kombinací komiksových prvků a hraného filmu, podobně ve hře Master Leaf Blower kombinuji „realistickou“ 3D grafiku s prvky komiksu v UI a efektech.
Vyzkoušeli jsme si demo a dostali se až do jakéhosi mrakodrapu s otevřeným oknem. To je cíl celého dema?
V demu po mini-hře jízdy náklaďákem po městském okruhu následuje zmíněný level v kanceláři, kde hráče jeho herní přítel žádá o pomoc. Cílem levelu je vyfoukat z kanceláře usvědčující materiály než dorazí policie, a poradit si s jedním policistou, který dorazil v předstihu. Jde o třetí a poslední foukací level dema (v early accessu nyní hráče čeká 25 unikátních lokací v pěti čtvrtích, 15 bláznivých výzev, úkryt a speciální příběhový bossfight ukončující první kapitolu komixového příběhu).
První level dema je krátký tutoriál, kde se hráč seznámí se základy pohybu a foukání listí. V druhém levelu dema je hráčův primární úkol stále vyčistit lokaci od listí, může však v lokaci narazit i na sekundární úkoly a hledat jejich absurdní řešení, pokud chce, a inkasovat za to nějakou drobnou odměnu. Po splnění tohoto levelu následuje krátká mini-hra s náklaďákem a poslední demo level v kancelářích, kde hráč dostává náročnou akční výzvu v novém prostředí a jiném kontextu než foukání listí, jeho foukací dovednost je zde
ale zásadní.
Cílem dema je ukázat rozmanitost herního konceptu, a že nepůjde jen o pouhé „odpočinkové foukání listí“, ale narazí se i na adrenalinové situace ve kterých pomohou jeho výjimečné schopnosti s foukačem. Protože od chvíle, kdy přestal být bezdomovcem a převzal z rukou starého Mistra žlutý foukač, začaly se mu dít velmi podivné věci plné konfrontací nejen s běžnými občany, ale i s mafií skrývající se za velkou korporací, a nebo s mimozemšťany.
Během hry narazíme na několik postav. Nás nenapadlo nic lepšího, než sfouknout ženu v altánku, která následně upadla. Opravdu jsme ji zabili?
Rozhodně jste ji nezabili, jen omdlela z dočasného odkysličení vlivem příliš silného proudění vzduchu. Všechny případné akty násilí ve hře jsou bez krve a v nadsázce, asi jako Tom a Jerry, a nejhorší co se paní stane je, že se možná trochu potlučená večer probudí někde na skládce v romantické hromadě javorových listů. Také jde v naprosté většině o úkoly vedlejší, které nejsou podmínkou pro splnění levelu a postup hrou.
Některé postavy, které ve hře potkáte, budou přátelské, jiné mohou být z různých důvodů lhostejné nebo i agresivní. Záleží jen na vás, jestli si půjdete po své práci, a nebo věnujete čas plnění vedlejších výzev s nimi spojenými, a odhalíte tak postupně více střípků informací o tom, co se děje v prohnilém pozadí města City of Constant Fall, a zda právě Vy budete tím pravým hrdinou který vyfouká smrad korupce z nejvyšších míst města a místního kriminálního byznysu.
V demu jsme mohli využít fukar, který pravděpodobně půjde nějak vylepšit. Mám pocit, že jsem ve hře viděl hlášku, že “mohu dokoupit baterii s větší kapacitou v obchodě”. Ten obchod v demu pravděpodobně není, nicméně otázka je, budeme naše náčiní vylepšovat?
Obchod v demu opravdu není, v early accessu hráči narazí na obchod s nástroji, které mohou usnadnit práci, nebo jsou nutné pro přístup do některé z nových lokací. Dále také autosalon pro nákup nového vozu a nebo veřejné toalety, protože krom foukání listí může hráč z lokací uklízet rozházený odpad, po jehož sběru mu ale roste smradometr. Některé luxusnější části města nestojí o smradlavého pracovníka, a tak je potřeba jednou za čas se někde umýt, dokud si v early accessu hráč nepořídí vlastní garáž/úkryt a v ní osobní umývárnu, ale i třeba generátor, počítač pro komunikaci s komiksovým internetovým světem, kompresor pro dopuštění gum na svém náklaďáku, drtičku odpadu, do které bych neradil skákat...
V průběhu early accessu budeme dál přidávat další typy foukačů nejen elektrických, ale i na benzín, různé nástavce pro ovlivnění síly a tvaru fuku, nová vozidla a další.
Kromě fukaru jsme si mohli vyzkoušet i práci s hráběmi. Budou na dalších úrovních i další předměty? A můžete nějaký prozradit?
Můj oblíbený předmět z early accessu je kvantově gravitační anti-listátor, který je odměnou za přežití útoku mimozemšťanů v bonusových levelech. Testování nového typu plamenometu na listí pro Elona (podobnost se skutečnými osobami je čistě náhodná) mám také velmi rád, akorát on si ten plamenomet potom zase vezme zpátky.
Co vám během vývoje dělalo nejvíce problémy?
Vyladit fyziku foukání a všeho tak, aby herně fungovala, pak také optimalizace na které se podaří doufám mimo jiné i ještě více zapracovat tak, aby plynule chodily i násobně větší lokace s více dynamickými objekty, a také celkové vyvážení herních příjmů za práci
a vedlejší úkoly a výdaje za předměty a údržbu které musí/může hráč nakupovat.
Jak dlouho ve hře strávíme, než ji dohrajeme na 100 %?
První kapitola early accessu by měla zabavit na 4-5 hodin pro splnění všech výzev ve všech levelech a dohrát příběh první kapitoly, zároveň by tam měla být určitá znovuhratelnost. Plná hra ideálně kolem 20+ hodin herního času.
Na závěr se musím zeptat na budoucnost Master Leaf Blower. Chystáte skutečně pouze PC verzi? Nebo DLC?
Pokud koncept a hra zaujmou a najdou si své publikum, rád kromě obsahu hlavní hry připravím a nabídnu nějaké tematické akce, třeba odfoukávání netopýrů a duchů ve strašidelném domě by mohla být dobrá zábava na příští Halloween. Nápadů je dost, tak uvidíme :) Každopádně dokončit PC verzi je pro hru priorita a případné porty se budou řešit potom. V nejbližších měsících budu přidávat na PC podporu konzolového ovladače.
Buffa Software
Děkujeme za rozhovor a několik zodpovězených otázek. Master Leaf Blower v současné době najdete na Steamu, kde tvůrce můžete podpořit přidáním hry do seznamu přání. Studio Buffa Software můžete sledovat na YouTube nebo Facebooku.