SCUM – Recenze verze 1.0 hardcore survivalu
SCUM se po vydání svezl na vlně DayZ, ale na rozdíl od ostatních si šel trochu vlastní cestou. Nyní konečně vychází v plné verzi.
SCUM byla kdysi dosti propíraná hra. Společně s DayZ, H1Z1, WarZ se pokusila vytěžit maximum z vlny zombie battle royale her. Jestli vám krom DayZ ostatní tituly nic neříkají, není divu. H1Z1 se rozdělilo na dvě hry – battle royale King of the Kill a survival Just Survive. Just Survive po zhruba dvou letech (cca 2017) skončila kompletně a poslední pohrobek tohoto titulu se jmenuje Z1: Battle Royale. To, co se okolo této hry dělo sedí na většinu podobných titulů – zmatený vývoj, problematický early access nakonec tichá smrt. Jen WarZ byla výjimka, protože ta byla scam od začátku. Osobně považuju tenhle žánr za totálně přesycený různými tituly, které mu prostě uškodily a nyní, když je vlna jeho oblíbenosti na ústupu, málokdo si vzpomene na valnou většinu z nich.
SCUM patří do tohoto žánru survivalů s mixem battle royale v otevřeném světě. Ač nejsem vysloveně fanda tohoto žánru, neštítím se ho. Navíc, na SCUM jsem byl zvědavý. Hra mě kdysi z propagačních materiálů zaujala a já ji chtěl vyzkoušet. Bohužel, nikdy jsem se k tomu nedostal, takže když se naskytla možnost ji recenzovat… skočil jsem do toho po hlavě a jaksi zapomněl padák.
Vítejte na ostrově - SCUM
Operuje s klasickou příběhovou premisou battle royale survival titulů – jste vězeň vysazený na ostrově a celý příběh okolo je jen divadlo pro masy. Vaším úkolem je přežít co nejdéle, nebo zůstat poslední na nohou. Na začátku si vytvoříte postavu, rozdělíte základní skilly a pak už jste vrženi na ostrov… a snažte se.
Pokud umřete, spawnete se znovu. Jen přijdete o veškeré vybavení a začínáte jen ve vězeňském mundůru. AI připevněná k vaší lebce vás na začátek naučí základy, ale o zbytek se musíte postarat sami. Vaší hlavní zbraní bude váš vlastní mozek a schopnost improvizovat.
Hlavně se z toho nepo***t
Název této části jsem nezvolil náhodou. Prostředí je správně drsné, nemilosrdné a každá chyba znamená zranění, které vede ke smrti. Jestli mě něco opravdu překvapilo, bylo to psychopatické zpracování survival prvků. Ve spoustě her se řeší hlad, žízeň, či krvácení. Tenhle titul to posouvá do zcela nové dimenze. Tady je potřeba o své tělo pečlivě pečovat ve všech možných ohledech.
K oněm běžným potřebám je zde i potřeba občas zvracet, močit a chodit na velkou. Hlídat si obsah žaludku, co jíte a popravdě, spíš než zombík, nebo jiný hráč vás pravidelně sejme špatná strava. Naštěstí hra je v tomhle milá, takže vám je vše pečlivě vysvětlováno. Nehrozí tedy, že by jste zbytečně umírali, protože vám někdo něco nevysvětlil a vy to přehlédli. Co se týče přístupnosti, do hry se dá ponořit snadno. To, abyste v ní byli dobří… to už je fakt něco jiného.
Pomalé tempo
Nevím, co autoři původně zamýšleli, ale tempo hry je téměř zenové. Vše probíhá realisticky pomalu, ať je to únava, léčení, či jídlo. V podstatě se dá říct, že tohle není titul na večerní zábavu, tohle je hra na hodiny. Musíte se pomalu nořit do promyšleného systému přežití, pomalu osahávat herní svět. Tahle hra vás neodmění prvním místem jen proto, že jste na Steamu stiskli tlačítko hrát. Musíte si vše tvrdě vybojovat. Pravděpodobně při tom umřete. Někdy i docela hnusně. Tisíckrát. A začnete znovu a stejně do toho půjdete se stejnou vervou a iluzí, že tentokrát to vyjde lépe.
Spoiler alert: Nevyjde. Ale vy to uděláte znova. Musím říct, že ač jsem hru testoval sám a do jejích tajů za pár hodin nepronikl na 100%, uznávám, že je návyková. Hra vás nenutí do ničeho, nechává vše čistě na vás a je to jen dobře.
Trošku kostrbaté
Jestli je něco, s čím jsem doopravdy bojoval, bylo to ovládání. I přes všechny pečlivé tutoriály mi přišlo kostrbaté a neintuitivní. Zejména co se survival prvků týče. Tutoriál jsem sice pochválil, ale popravdě, mohl by být lepší. Kostrbatost a náročnost hry asi odradí spoustu lidí. Nedivím se jim, není to hra pro příležitostné hráče, ale pro hardcore fandy. A aby někdo nekritizoval, že mi vadí trošku složitější ovládání, dodám, že pravidelně hraji DCS, což je hardcore letecký simulátor. Tam problém nemám.
Lehce zastaralé
Tohle odradí asi hlavně pozéry, co mají potřebu jet grafiku na max a hledají fakt nejkrásnější audiovizuální zážitek. Toho se zde nedočkáte. Hra běží na Unreal Engine 4, což už je dneska zastaralá technologie. Krásné vizuály jako třeba ve Stalker 2 tu nenajdete. Na druhou stranu, oproti Stalker 2 tahle hra funguje. Bugů je tu opravdu minimum a je vidět, že hře byla věnována opravdová péče. Ono, hra vyšla v EA v srpnu 2018. Tedy skoro před 8 lety. Je to opravdu dlouhá doba a hra si prošla dost slušným vývojem. Na druhou stranu, titul ocení i hráči na slabších sestavách.
Stojí za to jít na ostrov?
SCUM mě dosti lákal svým zasazením a tématikou. Nyní, když mám odehráno ve verzi 1.0 pár hodin, jsem na vážkách. Jedna část mě nutí pokračovat a odhalovat tajemství. Je mi jasné, že jsem odhalil tak 10 % celkové hry. Na druhou stranu, krkolomnost a náročnost na čas odradí spoustu lidí. Jakmile do ni proniknete, budete ji milovat. Dočkáte se specifického, atmosférického a realistického zážitku, který opravdu stojí za investované peníze. Tahle hra vám sežere duši, pokud to už neudělal jiný titul.
Hra je v tuto chvíli dostupná na Steamu, o konzolové verzi se stále ještě nemluví!
Verdikt
Scum je návyková, zábavná, ale taky obtížná survival hra, která má pro své hráče hromadu obsahu a nabízí zábavu na dlouhé hodiny. Pokud překousnete těžké začátky, bude vás bavit dlouhé měsíce