Battlefield 6 – recenze perfektního návratu multiplayerového krále
Battlefield 6 kampaň nedopadla zrovna nejlíp. Hlavním tahounem má být multiplayer. Vrátil se král multiplayer bojišť?
Je to už dvanáct dlouhých let, kdy jsme se dočkali opravdu výborného multiplayeru v sérii Battlefield. Dodnes legendární 3 a 4 díl patřil ke špičkám MP her dlouhá léta a je pravda, že obě tyto hry byly dodnes hrány slušnou komunitou fandů, kteří na ně nedaly dopustit. Jakýkoliv díl po 4 přinesl změny, které sérii většinou jenom zhoršily. 1 a V neměly vysloveně špatný MP, ale prostě, nebylo to to pravé. 2042 byla katastrofa s pofidérními experimenty, která se snažila zavděčit různým akcím s hrdiny. Největší ironií je, že poslední zmíněná byla doslova převálcována F2P akcí Delta Force, která dělala to samé, jen lépe. Když k tomu připočtu období, kdy konkurenční MP v Call of Duty (Modern Warfare 2019 a MW2 (2021)) byl víc Battlefield, než hry vydané pod touto značkou, dalo by se usuzovat, že dny Battlefieldu jsou sečteny.
Chyba lávky. Battlefield 6, konkrétně jeho multiplayer je něco, co tu nebylo těch 12 let. Osobně musím smeknout před vývojáři, že konečně doručili něco, co hráči s minimálně dvěma mozkovými buňkami chtějí. V multiplayeru Battlefieldu 6 jsme konečně dostali balíček všeho možného v moderním hávu. Od malých map pro menší střety po opravdu extrémně velká bojiště. Začneme ale hezky od začátku.
Bojiště všech druhů a velikostí
Hlavní silnou stránkou Battlefieldu byly vždy velká bojiště se spoustou možností přístupu, technikou a letectvem. Minulý díl nabídl bojiště pro 128 hráčů, což nebyl špatný nápad, ale samotná bojiště za to těžce nestála. Tady se vývojáři uchýlili ke snížení na tradičních 64 s tím, že i největší mapy se zmenšily. Než začnou někteří vyvádět, že se jde na ruku hráčům COD, řeknu jediné: Hoďte se do klidu, fanatickým CODkařům zde fakt pšenka nepokvete. A je to jedině dobře. I malé mapy vyžadují něco jako týmovou spolupráci, taktiku a základní mozkové funkce. Se zběsilým pobíháním, poskakováním a střílením bezhlavě okolo sebe tady hodně rychle zdechnete.
Design bojišť je správně členitý, hutný a míra destrukce je… dostatečná. Nejedná se o takový epický bordel, který se dal dělat ve 4, ale interakce s prostředím je pořád na vysoké úrovni. Pokud se bojiště zasekne na nějakém místě, je jasné, že díky granátům a raketám se bojiště změní. Není to rovnou vyprahlá měsíční krajina, ale musíte pořád počítat, že žádný kryt není tak pevný, jak by se dalo čekat. Nebo se vždy může objevit někdo, kdo vás obejde z boku. Hráč si tak musí hlídat okolí, musí být minimálně připraven na okamžitý pohyb. Je to adrenalinové a děsně zábavné.
Zpomalili jsme
Jestli bylo něco v betě vytýkáno, byl to pohyb. Starým harcovníkům přišel moc rychlý a hráči COD, co do bety nalezli, prudili zase s velkou pomalostí. Vývojáři to vyřešili po svém a nutno říci, že velmi dobře. Pohyb hráče je výrazně pomalejší, než v betě. Sklouznutí je opravdu pomalé a už nehrozí slidovací festival, který předváděli někteří streameři. Prostě pohyb je pomalý, jako by jste opravdu měli těch 30kg výbavy na sobě. Je to pořád arkádové, žádná Arma, ale ten pohyb je jasně cítit. Je to jen dobře. Maňásci poletující po bojišti se sice občas vyskytnou, ale většinou dostanou poprávu naloženo v prvním střetu. Pomalejší a opatrný pohyb se zde vyplácí.
Hodně muziky a to jako že hodně
Battlefield 6 po vzoru předchozích dílů (tedy 3 a 4) nabídl už od začátku velmi slušnou porci zbraní všech typů a velikostí. Za nějakých 20 hodin ve hře celkově jsem bohužel neměl možnost ozkoušet všechny kusy v multiplayeru. Singleplayer kampaň nabídla dostatečnou ukázku všech zbraní, takže mám nějakou představu o tom, jak se chovají. Během hraní MP jsem nenarazil na nějaký totálně přesílený kus, který by používala většina hráčů. Na rozdíl od bety BO7 se zde opravdu s balancem vyhrálo. Každá zbraň má svá pro a proti a je to vidět. Nejenom jednotlivé třídy, ale i jednotlivé kusy. Teď nastal čas na největší problém, aspoň co se hratelnostní stránky týče.
Tohle se bude dlouho expit
Jak už nadpis napovídá, hlavním designovým problémem je přepáleně dlouhé odemykání jednotlivých zbraní a vybavení. Počáteční nabídka zbraní není sice extrémně chudá, ale chvíli potrvá, než se dostanete k něčemu jinému. Platí pro pušky, pistole atd. Zároveň si odemykáte jednotlivé vybavení pro třídy, ale výzvy k jejich odemčení se odemknou po 20 úrovni, což je nějakých 5 hodin v MP, když se vám opravdu daří. Je jasné, že vývojáři počítali s dalším obsahem, i když základ vám na odemčení vydrží opravdu delší dobu.
Výzev je dostatek, aby se daly hrát přirozeně a hra vás v podstatě nenutí hrát nějakým stylem, pokud sami nechcete. Pokud vám vyhovuje hrát za podporu, výzvy k vybavení jsou k tomu uzpůsobené. Nehrozí tedy, že si budete odemykat vybavení na jednu třídu tím, že budete hrát za něco jiného. Styl hry se dá upravit přesně k vašim potřebám. Žádná třída není úplně zbytečná, což byl problém jakéhokoliv Battlefieldu po čtvrtém díle. Jak v 1 tak ve V, nebo nedejbože ve 2042 byly třídy, které se nedaly hrát, nebo se musely hrát až moc specifickým stylem, který nemusel být každému po chuti. Třídy jsou v Battlefield 6 univerzálnější, můžou používat všechny zbraně ve většině módů. Existují ale herní módy, které zbraně zamknou a každá třída může používat jenom preferované zbraně. Pokud vám to vyhovuje, máte i tuhle možnost.
Široká nabídka
Obsáhlost Battlefield 6 jen doplňuje nabídka módů. Od malých střetů na malých prostorech pro pár hráčů po velké bitvy pro 64 hráčů. Každý hráč si tu pohodlně najde to, co mu vyhovuje. Pokud máte raději menší střety, je tu možnost, pokud chcete něco opravdu přepáleného a pořádnou řežbu, je to tu také. Mapy jsou na tohle dost vyladěné a já jsem s nimi spokojen. Sice se nejedná o extrémně neokoukaná prostředí, ale pořád jsou promyšlené a nenašel jsem na nich extra problémy. A pokud by vám nevyhovovalo základní nastavení, je tu ještě komunita, která hru upravuje ke své libosti. Možností je spousta a Battlefield 6 k nim sám přímo vybízí.
Zpět a silnější jako dlouho ne
Od oznámení a prvních obrázků jsem byl dost skeptický. Po ne zrovna dobré éře začínající ne zrovna dobrou 1 a končícím extrémně nepovedeným 2042 tu je konečně Battlefield, který za to stojí. Dělá dobře staré věci, nové prvky mají smysl a jsou přinejhorším dobře odladěné. Samotná hra je taktéž dobře odladěná. Nezažil jsem propady FPS, bugů jen minimum a spíš kosmetického rázu, což doufám brzo zmizí. Vývojáři opravdu zamakali a předvedli titul, který stojí sám o sobě, budou ho mít rádi staří harcovníci i nováčci. A do toho se ještě zvládá mimoděk vysmát konkurenci širokou škálou nastavitelnosti a přístupnosti. Tohle tu dlouho nebylo a doufám, že Battlefield 6 bude stejně opečováván, jako byl 2042. Jen s tím rozdílem, že tu nemáme extrémně špatný launch, takže se vývojáři můžou soustředit na obsah, ne na opravy. S klidným svědomím můžu říct, že tohle je multiplayer, který mi vydrží hodně dlouho.
Verdikt
Ač to v posledních letech vypadalo se značkou Battlefield bídně, Battlefield 6 se vrátil opravdu při síle. Nabízí spoustu vlastních prvků a ty vypůjčené od konkurence dělá kupodivu lépe. Se správnou péčí vývojářů tu bude hra na dlouhé roky.