Battlefield 6 – recenze promarněného singleplayer potenciálu
Battlefield 6 se ve spoustě věcí vrací ke kořenům. Vrací se i singleplayer kampaň. Je to ale vůbec plnohodnotná součást hry?
Ruku na srdce, Battlefield je série, kterou mám rád, ale nikdy to nebylo kvůli singplayer kampaním. Dá se říci, že singleplayer kampaně nikdy nepatřily mezi silné stránky této značky. První kampaň s příběhem se objevila ve spinoffu Bad Company, kde se poprvé ukázala silná stránka této značky – destrukce prostředí.
Co se týče kampaní, vždy sloužili spíše jako dodatek, než plnohodnotná součást, i když ve 3 a 4 díle se vývojáři snažili dokázat opak. Kampaň 3 dílu trpěla zejména Quick time eventy, což byla móda okolo roku 2010, o níž se dnes vypráví už jenom hororové historky. Čtvrtý díl měl opravdu špatný launch, který překonalo už jen fiasko s vydáním 2042. Kampaň měla divný, ne zrovna dobře zpracovaný příběh a její zabugovanost byla pověstná. Zapomenutá kampaň z ještě zapomenutějšího Hardline a krátké War Stories z 1 a V taky měli co dělat, aby dodaly aspoň průměrný zážitek.
Zpět ale k 3 a 4 dílu. V letech 2011 a 2013 to vypadalo, že se Dice po vzoru Call of duty snaží vytvořit vlastní univerzum, které neobsahuje jen hry, ale například i knihy. Ty vyšly v češtině a jedná se o slušné oddechovky, co dokázaly dodat jiný pohled na kampaň trojky a dát smysl kampani ze čtyřky. EA se v té době hodně snažilo, takže podobné obohacení mělo i Dragon Age, Mass Effect a Dead Space. Všechny knihy v Čechách vydal Fantom Print a některé kousky ještě seženete.
Je smutné, že celá jejich snaha pak vyšuměla do prázdna a ze zajímavých vesmírů nezbylo zhola nic. Teď to vypadá, že po zaslouženém průseru jménem 2042 a Dragon Age: Veilguard se v EA chytli za rypák a zkusili dodat konečně něco, co hráči chtějí. Nebo se o to aspoň pokusili. Důvod, proč tohle píšu je jednoduchý – kampaň Battlefield 6 volně navazuje na 3 a 4 díl série. Velmi volně, ale pokud si události předchozích dílů trochu pamatujete, dojde vám to velice rychle. Ve finále se dá říci, že se vývojáři vrátili ke kořenům. Bohužel, i se vším špatným.
Moderní vojenský thriller
Autoři se rozhodli pro návrat opravdu ve velkém. Ohlásili singleplayer kampaň, drsný military thriller, u jehož tvorby asistuje známý režisér Alex Garland. Ten režíroval třeba slušnou Občanskou válku, což není vysloveně špatný film, ale k dokonalosti mu chybí opravdu hodně. Film jsem před nedávnem viděl a spíš bych ho označil za slepenec více či méně zajímavých scén, než celistvý příběh.
Tenhle rukopis se podepsal i na scénáři kampaně Battlefield 6. Ten totiž působí úplně stejně. Je to slepenec scén, z nichž některé jsou celkem působivé, některé nudné. Ve valné většině je na první dobrou jasná inspirace jinde. Ať už u konkurenčního Call of Duty, nebo třeba Wolfenstein: New Order.
Jestli jste zaslechli jistou šeptandu, že vývoj singleplayeru Battlefield 6 byl jeden velkej bordel, kdy se vývoj několikrát restartoval, nebudete se divit stavu, v jakém se kampaň nachází. Ne v moc dobrém, aby bylo jasno.
Příběh samotný je prázdný, zmatený a jednotlivé postavy těžce nezapamatovatelné. Navíc, většina děje je vyprávěna v baráku někde ve Virginii, kde všechny postavy sedí/stojí a kecají. Retrospektivně tak vypráví události, které je do toho domu dovedly. I přes zajímavou premisu s pár zajímavými zvraty celý příběh působí nedotaženě a finální zvrat a rozuzlení prázdně.
Nápad jistě dobrý, výsledky tak dobré nejsou. I přes všechny dobré nápady se kampaň utápí v nedotaženosti, pomalém příběhovém rozjezdu a prázdném závěru. Mluvím o příběhu samotném. Mise jsou něco jiného.
Slepenec spektáklů
Misí je přesně devět, což není zrovna moc a vzhledem k jejich délce mezi 30-50 minutami se na konec dostanete za nějakých 5 hodin rychlejšího hraní. Možná 6, když se v budete moc koukat. Tady hned řeknu, že na rozdíl od posledního MW3 jsem po dohrání neměl pocit vysloveně promarněného času. Některé momenty byly zábavné, ale to je asi tak všechno.
Design misí je klasický scriptovaný koridor s občasnými většími areály s volně volitelnou posloupností úkolů. Nejedná se o nic nového, ale když to funguje, nemám nic proti tomu. Některé mise jsou doslova vykradené odjinud. Kupodivu nejvíc tím trpí mise v Brooklynu, protože nejprve čistíte baráky jak v MW2019, následně bojujete v tunelech metra alá MW3(2011) a vše vyeskaluje tím, že na zničeném mostě čistíte vlakovou soupravu stejným způsobem, jako ve Wolfenstein: The New Order. Možná to bude znít divně, ale tahle mise patří mezi ty zapamatovatelnější. Stejně jako úplně první, která začíná neskutečně klidně, aby se během 2 minut zvrhla v totální jatka, kdy jsem si jen tiše hvízdl a prohlásil: Tady se s budováním atmosféry asi nebudou obtěžovat…
Což je ve finále pravda, první 2-3 mise jsou neskutečný akční spektákl, který sází hlavně na akci, výbuchy a neustálé vlny nepřátel. Vývojáři se zde nepochybně držely poučky režiséra Michaela Baye: Pokud máte idiotský scénář, znásobte počet explozí a nikdo si toho nevšimne…
Teprve od 4-5 mise hra až šíleně zvolní a s občasnými akčními pasážemi se přepálená jízda vrátí až na samý závěr.
Betafield je zpět
Sérii se díky problémovým betám a drsnějším launchům hanlivě přezdívá Betafield a Bugfield. Vývojáři Battlefieldu 6 se zaklínali nasloucháním herní komunitě a očividně ji vyhověli i v tomto případě. To, co sp kampaň nabízí po hratelnostní stránce je totiž místy neskutečný bugfest par excelence. Ve větších mapách narazíte na místa, kde se zasekáváte o neviditelné stěny, při přelézání překážky zničehonic vyletíte 20 metrů vysoko a AI je na úrovni průměrného hráče Call of Duty. To znamená, že pobíhá po mapě jako šašek a střílí kolem sebe. Pokud AI nemá předem naskriptovanou cestu, motá se, zmateně pobíhá a sem tam po něčem vystřelí. To, že AI vidí přes zdi a střílí do nich mě ani nepřekvapilo. AI je opravdu mizerná a občas blbne v těch nejhorších možných momentech. Uprostřed masivních přestřelek se to mnohdy zvrhne na pobíhání koleček okolo sebe a střílení mimo. Dost to rozbíjí zážitek.
Dalším, dost podstatným negativem jsou různé nedodělky. V animacích chybí postava, takže vidíte jen pohybující se dalekohled, jedoucím tankům v animacích se nepohybují pásy, těchto detailů je celá řada. Je dost vidět, že celá kampaň prošla nějakým testováním, ale nebyla vybroušena do detailů. Spoustě lidem to asi nebude vadit, ale já si toho všímal vždy na první dobrou. Je to škoda, tahle kampaň měla potenciál.
Stojí za to jít sám na bojiště?
Vývojáři se vrátili ke kořenům se všemi pozitivy i negativy. Nabídli krátkou, dosti zabugovanou, ale místy zábavnou kampaň. Je vidět, že se vývojáři opravdu snažili a okolnosti jim do toho hodili vidle. Ve finále je tahle kampaň mnohem lepší, než ve všech předchozích dílech série a dokonce překonává i pár dílů Call of Duty. Například Vanguard, WW2, Black Ops 3, MW3 (2023)… okej těch dílu je víc, než jsem na první dobrou čekal.
Pokud si Battlefield koupíte, kampaň si projděte, minimálně kvůli bonusům do multiplayeru, který je opravdu skvělý. Čistě kvůli singleplayeru se to ale nevyplatí.
Verdikt
Kampaň Battlefieldu 6 nabízí slušný, ale nedotažený zážitek. Místy je zábavná, ale plno bugů, krátká herní doba a ne zrovna dobře zpracovaný příběh ji srážejí jen do lehkého nadprůměru. Jako přídavek k multiplayeru ale dobré.