Little Nightmares 3 - recenze nových malých nočních mur
Třetí díl série Little Nightmares je venku a my vám přinášíme recenzi. Dokázalo Supermassive Games navázat na úspěšné první dva díly?
Studio Tarsier v roce 2021 uzavřelo příběh Šestky (postavy z prvního a druhého dílu) a předalo otěže série Little Nightmares do rukou studia Supermassive Games – velmi známého tvůrce her jako Until Dawn, The Quarry nebo antologie The Dark Pictures. Už podle prvních trailerů a dema bylo ale vidět, že se vývojáři nechtějí příliš odklonit od původního konceptu hry. Začali novou kapitolu série, která s těmi původními vlastně nemá nic společného. Což nutně nemuselo být na škodu.
Low a Alone
Little Nightmares 3 sází na kooperaci, což je asi ta největší změna ve hře. Hru si tak můžete užít s kamarádem. Bohužel zatím není podporováno cross-platform hraní, ale to se do budoucna může změnit. Není však problém odehrát hru i sám – druhou postavu pak ovládá AI. S tou jsem žádný problém neměl. Funguje dobře a někdy mi i pomohla, když jsem chvíli nevěděl, co mám dělat. těch sice nebylo zase tolik, ale i tak jsem ocenil, že nemusím umělou inteligenci až tak vodit za ručičku. Naši hlavní hrdinové Low a Alone jsou vybaveni hasákem a lukem. Tyto nástroje používáte jen tam, kde je to potřeba, ale funguje to dobře.
Zatímco jeden může hasákem vyvézt výtahem druhého nahoru, druhý zase pomocí luku může sestřelit bednu na provaze. K oběma hlavním hrdinům si ale zřejmě nevytvoříte silný vztah. Po dohrání jsem vztah Mono a Six z druhého dílu vnímal přece jen intenzivněji. Možná je to i tím, že hlavní dvojice je znovu němá a kromě povelů celou hru mlčí. Troufám si ale říct, že je to spíš tím, že jsem během hraní ani na chvíli neměl pocit strachu o osud našich hrdinů. Ani na chvíli se od sebe neoddělí, nezmizí na dlouhou dobu z dohledu toho druhého. Není tu prostě žádná situace, kde byste se báli o osud toho druhého.
Z továrny na sladkosti na karneval
Příběh Little Nightmares 3 se tentokrát odehrává na několika různých místech, do kterých se dostáváte pomocí tajemných zrcadel. Ocitneme se například na temném místě zvaném Necropolis, kde se promenáduje obří panenka mimina, nebo v továrně na sladkosti, kde železnou pěstí vládne děsivý Supervisor. Každá lokace je jiná a má své vlastní monstrum. Osobně se mi jednotlivé lokace líbily, ačkoliv poslední dvě byly rozhodně lepší než ty první. Mezi lokacemi mi ale chybělo přirozené napojení a gradace, které dříve vytvářely dojem postupného pádu hlouběji do tmy.
Celkově mi jednotlivé oblasti nepřišly tolik temné jako v předchozích dílech. Nebojíte se zajít za roh, protože je všechno relativně dobře vidět. Jsou tu také poněkud hluchá, nebo prázdná místa, kde se nic neděje. Nejvíc mi chyběla ikonická záporná postava, jako byla například Lady z prvního dílu nebo Thin Man z dílu druhého. Ačkoliv jednotliví záporáci z každé oblasti jsou svým způsobem unikátní, strach vám nahnat dokáže jen málokdo z nich. Lady z prvního dílu se objevovala všude, Thin Man měl zase velmi zajímavý twist. Tady ale nic takového není.
To samé v bledě modrém
Supermassive Games se až příliš báli odklonit od původního konceptu hry. Plošinové lezení, plížení a únikové sekvence, které zpravidla končí tím, že se po vás něco sápe, zůstaly beze změn. Některé lokace pak byly doslova vystřižené z předchozích dílů, jen jinak nasvícené. Hádanky jsou nejjednodušší z celé série a celkovou atmosféru hra podává nejslaběji – alespoň v první polovině. Ve druhé polovině se Little Nightmares 3 snaží držet ducha předchozích dílů a místy se jí to daří dobře. Jenže hra má hluchá místa, která působí poněkud zbytečně, prázdně nebo rozpačitě.
Mrzí mě, že vývojáři nenašli odvahu přidat do hry alespoň jeden zásadní prvek, kterým by hru okořenili, vylepšili nebo se nějak výrazně vymezili vůči předchozím dílům. Autoři vám sice vytvoří nádhernou hororovou atmosféru karnevalu, srovnatelnou s prvním dílem, ale podobnou kvalitu nedokážou udržet všude. Brzy si uvědomíte, že vám mnohdy ve skutečnosti žádné nebezpečí nehrozí, i když se vás autoři snaží přesvědčit o opaku.
A není to málo Antone Pavloviči?
Herní doba se pohybuje v rozmezí 2–6 hodin. Já sám jsem hru dohrál za necelé tři hodiny, a to jsem nijak nepospíchal. Herní délka se tedy nijak výrazně nezměnila oproti předchozím dílům. I to je bohužel jeden z důvodů, proč hra pokulhává – žádný záporák nedostane tolik prostoru, aby se vám výrazně vryl do paměti. Nejsou ani tak vidět jako zmiňovaná Lady z prvního dílu nebo Thin Man z druhého. Chybí tu někdo, u koho byste si řekli: „Okej, toho bych se měl asi bát.“
Verdikt
Little Nightmares 3 bych špatnou hrou nenazval. Má pasáže, které se vyrovnají předchozím dílům. Jenže právě v tom je možná problém – vývojáři jako by se chtěli „jen vyrovnat“ předchozím dílům, místo aby je překonali. Hádanky byly zjednodušeny, bossové se vám do paměti nevryjí. Atmosféra střídá skvělé a slabší momenty. Tempo hry pokulhává, stejně jako pocit strachu a děsivosti. Little Nightmares 3 je bohužel nejslabším dílem celé série. Nezklame vás, ale po dohrání hry se neubráníte dojmu, že z toho šlo dostat mnohem víc. Hra se zaměřila hlavně na kooperaci, ale jako by tím utrpěla většina ostatních prvků.
Verdikt
Little Nightmares 3 se drží v duchu předchozích dílů. Je však nejslabší co se hádanek, bossů a atmosféry týče. Je zaměřená hlavně na kooperaci a je to hodně při hraní vidět. Nejde o vyložený propadák, nebo zklamání, ale nemyslím si, že byste si tohle chtěli zahrát znovu a to ani potom, co mají dorazit plánovaná DLC.