Recenze Elden Ring Nightreign - Kde vládne temnota
Přinášíme vám recenzi očekávané hry Elden Ring Nightreign.
Ještě jednou do Elden Ringu
Upřímně jsem netušil, co od hry Elden Ring Nightreign očekávat. Věděl jsem, že to bude multiplayer a že se na hře nijak nepodílel Hidetaka Mijazaki, který za celým Elden Ringem stál. Měl jsem zkrátka obavy, jak tohle celé bude fungovat. Na začátek je třeba říct, že celou zkušenost mám ze sólo hraní. Za sebe ale řeknu, že mě upřímně trochu štve, že hru nemůžete hrát ve dvou lidech, což základní Elden Ring umožnoval. Pokud tedy chcete hrát s ostatními, musíte být tři. O tomhle se ale vědělo ještě před vydáním hry a asi to není něco, co by časem nešlo upravit. Chápu ale frustraci hráčů. Jen jednou jsem zkusil hrát s dalšími dvěma hráči, ale moje zkušenost byla negativní. Nespolupracovali jsme, každý si chodil jiným směrem a ve výsledku jsme dopadli ještě hůř, než když jsem hrál jen já sám. Možná že jsem měl jen smůlu na hráče, ale vážně jsem nechtěl trávit čas hledáním ideálních kámošů. Navíc, když s nimi nemůžete ani komunikovat jinak, než značkami na mapě, což může být problém, když společně plánujete strategii boje s hlavním bossem.
Do třetího dne
O co vlastně v Elden Ring Nightreign? Ve zkratce, svět pohltila temnota a všemu velí pán noci. Abyste se k němu dostali, musíte podniknout několik výprav, na které zabijete vámi zvoleného bosse celé expedice. Abyste se však k němu vůbec dostali, musíte přežít dvě noci. A tady to celé začíná. Pokud jde o samotné hraní, byl jsem poněkud překvapený z několika věcí. Samotnou mapu máte už od začátku celou odkrytou. Elden Ring Nightreign si vypůjčuje prvky i z battle royale her a na mapě se ve dvou částech postupně zužuje kruh. Jednoduše řečeno, tady nemáte čas se kochat krajinou. Abyste rychle získávali další levely, musíte co nejdříve začít zabíjet nepřátele. Obecně pak platí, že čím silnější je nepřítel, tím více z něj padá duší, ale jeho skolení zase trvá o něco déle. Je tak na vás, jestli budete riskovat pro víc duší, nebo půjdete cestou zabíjení slabších nepřátel. Musíte si každopádně hlídat, abyste byli stále v kruhu.
Přežít pak musíte dvě noci, než se dostanete k finálnímu bossovi. Vždy, když se kruh zmenší na minimum, čeká vás závěrečný boss dané noci. Může to být prakticky kdokoliv. Potkal jsem například Gaping Dragona z Dark Souls jedničky, nebo démona s Dark souls dvojky. Výběr je čistě náhodný. Mrzelo mě ale, že Elden Ring Nightreign hodně recykluje už hotový obsah. Když nepočítám finální bosse expedic, pak je originálního obsahu ve hře opravdu málo a se všemi jste se už v předešlých hrách od tohoto studia potkali. I na mapě se pak místa bossů a silnějších nepřátel prakticky nemění. Velmi rychle si tak poměrně zapamatujete, kde je jaký boss a kde jsou truhly s poklady.
Vždy od nuly
Elden Ring Nightreign vám nenabídne možnost vytvoření vlastní postavy. Na výběr osm předpřipravených hrdinů. Šest v základu a dvě si můžete postupným hraním odemknout. Každá postava je pak jiná a v něčem dobrá. Máte tu mága, lučištníka, tanka a bojovníka. Každý pak má unikátní schopnost, která vám v boji pomůže. Musíte jí však nabíjet tím, že mlátíte do vašich protivníků. Postav není mnoho, ale věřím, že každý si dokáže vybrat tu, která mu nejvíc vyhovuje a časem se určitě přidají i další postavy. Horší je to s vybavením. Na začátku začínáte prakticky jen se zbraní co máte u sebe, s tou si ale rozhodně nevystačíte. Podobně jako u sbírání duší, i tady obecně platí to, že čím silnějšího nepřítele porazíte, tím lepší předměty z něj vypadnout. Stejně jako v jiných battle royal hrách, i tady mají předměty modrou, fialovou, nebo zlatou úroveň. Vždy je potřeba vzít v potaz to, že musíte brát hlavně to, co se vám hodí a ne co dobře vypadá. Což není sranda, i vzhledem k tomu, že na vše máte omezený čas. Rozhodně jsem uvítal, že najít se dají i zbraně bossů z Elden Ringu. Nalézt tak můžete třeba meče Morgotta nebo Maliketha. Stejně jako Radhanův luk. Jedná se o legendární zbraně na které nenarazíte tak často.
Jedna mapa, jedna výzva
Je určitě škoda, že hra nabízí prozatím pouze jednu mapu. Jednou za čas po poražení bosse dojde ke změně mapy, která dostane nový, speciální dungeon s úžasnou odměnou. Je to ale jediný aspekt hry, který nějakým způsobem měnil mapu. Ani aréna finálního bosse se prakticky nemění a zůstává pořád stejná. Někomu to třeba nevadí, nicméně vážně nevím, jestli byl takový problém, aby se alespoň tahle část mapy nějakým způsobem měnila. Přesto jsem si souboje s finálními bossy expedic užíval. Jsou dobře udělané a i pro zkušené hráče souls her představují výzvu. Abyste se dostali dál, musíte mít vysoký level a ideální vybavení na vaši postavu.
Samotná smrt v Elden Ring Nightreign není až taková komplikace. Teda někdy. Tady smrt znamená to, že přijdete o jeden level zkušeností. Několik smrtí za sebou ale může snadno znamenat, že je vaše expedice už předem odsouzena k neúspěchu. Potrvá několik expedic, než najdete tu nejlepší cestu, nasbíráte dost levelů a najdete dobré vybavení, než budete připraveni na finálního bosse, tak to prostě je.
Co říct na závěr
Elden Ring Nightreign rozhodně není špatnou hrou. Já sám sem si jí stále užívám, i proto ale vidím docela dost věcí, které by šly vylepšit nebo změnit. Ať už jde o nové mapy nebo originální nepřátele. V jádru je to furt dobře hratelný Elden Ring s navzdory všemu celkem fajn herní smyčkou. Každopádně vše působí strašně nesourodě jak obsahem, tak kvalitou. Celá hra nepřichází prakticky s ničím novým a upřímně si myslím, že celá hra měla přijít jen jako další DLC. Pro skalní fanoušky je to prostě obsah navíc a dobrý způsob, jak si užít hru s přáteli.
Verdikt
Elden Ring Nightreign vykročil jiným směrem, než zbytek celé série. Sráží jí bohužel recyklace obsahu s předešlých her a minimum originálních nápadů. Ačkoliv je hra stále zábavná a mix žánrů funguje dobře, bude hra potřebovat ještě hodně péče a úsilí, aby si jí užili úplně všichni.