Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics
Tomb Raider Článek Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Steam Steam Xbox X360

Série Tomb Raider je tu s námi už sakra dlouho. Ať už jsme si Laru zamilovali jako děti, nebo až později, faktem zůstává, že každý hráč se s ní setkal aspoň jednou.

Reklama

Lara Croft okouzlila nejednoho hráče. Ať už jsme se jako děti seznámili s jejími dobrodružstvími, nebo jako dospělí v temnějším rebootu. I když hry nebyly vždy naprosto perfektní, dnes se jedná o kultovní klasiku, kterou znají i nehráči. Archeoložka z bohaté rodiny, která cestuje světem a hledá artefakty, zatímco řeší svá rodinná dilemata. Jaké tedy byly všechny hry? Tím "všechny" myslíme pouze důležité díly v sérii. Izometrické odbočky v podobě Guardian of Light a Temple of Osiris vynecháme, stejně jako různé mobilní porty a remaster prvních tří dílů.

Článek vznikl díky podpoře INNO3D a NVIDIA. Děkujeme! Modely INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER X3 OC 16GINNO3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2 stojí za pozornost.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: INNO3D

Tomb Raider (1996)

Předem se omlouvám za kvalitu obrázku, který bohužel není nejlepší. Je obtížné najít kvalitní screenshoty z tak staré hry.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Ale abychom se vrátili k věci, rokem 1996 začíná příběh prvního dobrodružství Lary Croft. Hra, která v té době nabízela skvělou 3D grafiku, zajímavou hratelnost a systém menšího parkouru.

Příběh je celkem jednoduchý. Lara Croft je najata Jacqueline Natlou, aby našla starověký artefakt Scion. A tak se vydává do různých koutů světa, jako je Peru, Řecko, Egypt nebo Atlantida. 

Hra se na svoji dobu prodávala velmi dobře, i když samozřejmě úplně dokonalá nebyla. Trpěla zvláštní kamerou, s níž bylo občas obtížné se správně otáčet, a celkové ovládání bylo trochu krkolomné. To ale neznamená, že by šlo o naprostý propadák, a samozřejmě po tomto úspěchu jsme se mohli těšit hned na druhý díl.

Tomb Raider II (1997)

Druhý díl tentokrát vyšel skoro přesně rok po předchozím. Příběh se tentokrát točí okolo dalšího artefaktu nazvaného Dagger of Xian, dýky, která svému nositeli propůjčila dračí moc.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Můžeme to tady zakončit a přejít na další díl, protože se jedná v podstatě o tu samou hru, kterou lidé už rok znali, ale samozřejmě jsou tu i některé menší rozdíly.

Největší změny jsou patrné v grafickém zpracování, kde se objevily lepší textury a větší levely. Lara tentokrát také dokázala střílet z více typů zbraní. Smutnou skutečností však zůstává, že nedostatky prvního dílu, jako je problematická kamera a krkolomné ovládání, stále přetrvávaly.

Nicméně hra se opět skvěle prodávala a dokonce předčila prodeje prvního dílu. Takže, jak je již zvykem, další díl nenechal na sebe dlouho čekat.

Zajímavost

U prvního dílu se objevil vtip, že pomocí jednoduchého cheat kódu je možné Laru Croft svléknout. Tento cheat však ve skutečnosti neexistoval, avšak díky omezené dostupnosti internetu v té době někteří hráči tuto fámu skutečně brali vážně. Vývojáři si této situace všimli a rozhodli se využít příležitost tím, že ve druhém dílu skutečně přidali tzv. "Nude code". Ovšem místo toho, aby hráči viděli odhalenou Laru Croft, tak jim tento cheat ve skutečnosti způsobil okamžitou smrt.

Tomb Raider III (1998)

Budeme k Vám upřímní, psát o hrách, který mají od sebe minimum, či žádnou změnu je opravdu těžké. Třetí díl Tomb Raideru vyšel opět skoro rok po druhém a téměř dva roky po prvním dílu, ale bohužel nepřinesl mnoho novinek.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Co se týče příběhu, Lara Croft se tentokrát vydává za dalšími čtyřmi artefakty vytvořenými z kusů meteoritu. Cestuje do Indie, Londýna nebo Antarktidy. Hra se tentokrát zlepšila zejména rozsáhlejšími a složitějšími úrovněmi, což byl její silný bod. Nicméně problémy, jako je problematická kamera, ovládání, zůstávaly stále přítomné.

Jeden malý rozdíl, který někoho může zajímat, je nelineární struktura hry, kde si hráč může vybírat, v jakém pořadí bude absolvovat jednotlivé levely.

Prodeje hry nebyly úplně špatné, ale hráči začínali vnímat určitý stereotyp a nedostatek významných inovací. A mělo to být ještě horší.

Tomb Raider: The Last Revelation (1999)

Myslíme, že už z obrázku určitě chápete, že zde neřekneme nic moc nového.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Grafický kabátek vypadá stále skoro stejně jako v předchozích dílech a ovládání bylo také téměř totožné. Ale jednu věc můžeme více vyzdvihnout, a to je větší důraz na příběh. Lara tentokrát nechtěně osvobodí egyptského boha Seta a samozřejmě ona jediná ho musí zastavit, aby nezničil svět.

The Last Revelation disponoval vyšším počtem cutscén a příběh ve finále byl celkem skvělý.

Ale bohužel tohle je vše, co můžeme o tomto díle říct. Jak už jsme zmínili, ten stereotyp byl zde silně cítit, což se podepsalo i na prodejích hry. Ty nebyly sice úplně špatné, ale rozhodně byly zatím nejmenší.

Tomb Raider Chronicles (2000)

Tady to už zkrátíme, protože bychom jen opakovali věci, které už dobře znáte.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Díl s podtitulem Chronicles vyšel skoro přesně rok po předchozím dílu, a tak byste tady hledali novinky nebo inovace stejně těžko jako zábavu.

Hratelnostně i graficky to bylo stále to samé. Jediná výjimka byla ve způsobu vyprávění příběhu, který tentokrát probíhal retrospektivně.

Fanoušci série už toho měli plné zuby a tak se tento díl bohužel stal nejhůře prodávaným z celé série.

Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)

Konečně nastává zvrat. Vývojáři z Core Design si uvědomili, že vydávat stejnou hru každý rok není moudré. Rozhodli se tedy dát si s dalším dílem na čas a nechat Laru odpočinout před dalším dobrodružstvím.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Core Design

Díl s podtitulem Angel of Darkness vychází po třech letech vývoje a tentokrát přináší mnoho změn. Grafická stránka hry byla vylepšena a hratelnost se také posunula dál. Zároveň byly do hry zakomponovány menší RPG prvky, které nám umožňovaly Laru vylepšovat.

Příběh je tentokrát temnější, stejně jako celá atmosféra hry, kdy Lara vyšetřuje vraždu svého mentora.

I když konečně došlo k posunu, Angel of Darkness byl z pohledu prodejů propadák. Technický stav hry nebyl dokonalý, příběh byl spíše průměrný a ovládání bylo stále trochu neohrabané.

Celá série zažívala krizi, ale naštěstí s příchodem nového dílu konečně přišlo její vykoupení z průměrnosti, ve které byla posledních pár let.

Tomb Raider: Legend (2006)

O tři roky později a se změnou vývojářů dostáváme konečně další nové a tentokrát zase skvělé dobrodružství Lary Croft.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics

Díl Legend od studia Crystal Dynamics přinesl zbrusu novou hratelnost, vynikající grafiku a poutavý příběh. Ten se točí kolem Excaliburu a stop po Lařině matce, která zmizela, když byla Lara ještě malé dítě.

Spousta nerealistických dynamických hádanek a akčnějších pasáží vdechla sérii nový život. Dá se říct, že tento díl byl jedním z nejlepších, který zatím vyšel.

To ovšem neznamená, že by tu nebyly chyby. Dnes byste se setkali s prapodivnou fyzikou, která funguje na základě počtu FPS, a bohužel je hra celkem krátká. Zatímco předchozí díly by vám trvaly kolem 8 hodin na dohrání, Legend zvládnete za pouhé 4 hodiny.

To ale nevadí. Lara dostala opět důstojné pokračování a pokud nebudou hry opět vycházet každý rok, mělo by být všechno v pohodě… oh ne…

Tomb Raider: Anniversary (2007)

Dobrá, už jsme to jednou zmínili. Řešit každou hru zvlášť a snažit se vysvětlit novinky, kterých moc není, je opravdu těžké, a bohužel to budeme muset aplikovat i na díl s podtitulem Anniversary.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics

O tomto dílu můžeme říct, že to je úplně první díl z roku 1996 s hratelností Legend. To vlastně nejen můžeme říct, ale ono to tak je. Jedná se o modernizaci původního prvního dílu, který všechno odstartoval. Dlouholetí fanoušci zde budou jako doma, stejně tak jako fanoušci předchozího dílu.

Stále to byl úspěch, ale opět chyby z předchozího dílu zůstávaly. Krkolomná fyzika, občasné problémy s kamerou a technické nedostatky.

Tomb Raider: Underworld (2008)

Bohužel opět vývojáři nenechali Laru odpočinout, a tak hned po roce dostáváme další díl s podtitulem Underworld.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics

Příběh je tentokrát opět trochu temnější, kdy se Lara snaží najít Thórovo kladivo, aby mohla zastavit Ragnarök a najít svou ztracenou matku.

Ačkoliv hra vyšla po roce, značných vylepšení si všimneme hned, jakmile začneme hrát. Graficky hra vypadá skvěle i na dnešní poměry, animace Lary jsou daleko dynamičtější, a tak různé skákací pasáže jsou mnohem příjemnější na pohled. Hratelnost je stále podobná svým předchůdcům z Legend a Anniversary.

Samozřejmě, jak je pravidlem, dokonalá hra to rozhodně není. Dnes byste opět narazili na chyby ve fyzikálním enginu způsobené vyšším počtem FPS, kamera byla u mnoha skákacích pasáží katastrofální a responzivnost ovládání zajistí nejednu pěst do stolu, protože Lara skáče, kam chce sama, a ne tam, kam chcete vy.

Zajímavost

Hráči zjistili, že konec hry měl být trochu jiný, daleko temnější. Důvod změny není jasný, ale stále se dá najít v souborech hry. Pokud znáte celý příběh, níže si můžete pustit jeho lehce alternativní verzi, která je zcela hotová a nadabovaná, což indikuje, že byla odstraněna na poslední chvíli.

Tomb Raider (2013)

Na další pořádný díl jsme si museli počkat pět let. Od zkušené archeoložky jsme se dostali k mladé Laře, která se teprve učí a zjišťuje, co taková dobrodružství obnáší.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics

Tento reboot nesází na místy přítomnou pohádkovost, jak jsme byli zvyklí, ale na přežití na ostrově Yamatai po ztroskotání lodi. Pokud jsme říkali, že některé hry byly trochu temnější, zde to platí dvojnásob. Tomb Raider tentokrát sází na daleko morbidnější a akčnější přístup, který se ale bohužel místy stával i repetetivní.

Nyní nejde o artefakty, víly či čarodějnice, ale o přežití a nalezení posádky z lodi.

Nově máme věrný luk, pistoli a pušku, které můžeme vylepšovat nacházením součástek různě po ostrově.

Svět je celkem velký a otevřený, takže můžete prozkoumávat a hledat různé sběratelské předměty nebo již zmíněné součástky.

Naše Lara rozhodně zažívá zajímavé časy.

Rise of the Tomb Raider (2015)

Čím více se dostáváme do přítomnosti, tím více si spíše uvědomujeme kolik zásadních rozdílů série Tomb Raider má mezi jednotlivými díly.

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: Crystal Dynamics

Měli jsme tu první hry od Core Design, trilogii od Crystal Dynamics a nyní reboot trilogii také od Crystal Dynamics. Najít slova, co o těchto hrách říct, začíná být těžší a těžší vzhledem k jejich podobnosti.

Rise of the Tomb Raider vyšlo dva roky po úspěšném rebootu série a vrací se opět k hledání artefaktů. Lařin otec byl brán jako blázen kvůli jeho teoriím o Božském zdroji. Lara chce i po jeho smrti očistit jeho jméno a rozhodne se tento zdroj hledat, zatímco závodí v jeho nalezení s organizací Trinity.

Grafická stránka se opět zlepšila, příběh je více propracovaný a svět je větší a otevřenější. Ale stále větších rozdílů oproti jeho dva roky staršímu předchůdci však nenajdete.

Graficky hra vypadá místy opravdu epicky. Nasvícení, textury nebo vlasy hlavní hrdinky Lary díky Nvidia HairWorks jsou velkou pastvou pro oči a potvrzují, jak v některých grafických aspektech byl tento díl dál než mnoho her vydaných v roce 2015. To ostatně dokládá i implementace DLSS, které bylo do hry přidaná zpětně. Ale bude toho ještě víc.

Shadow of the Tomb Raider (2018)

A jsme již na konci a zatím u posledního vykradače hrobů, kterým je Shadow of the Tomb Raider. Jelikož se stále potýkáme s obtížemi při hledání nových věcí, které bychom o těchto hrách mohli říct, co ještě nebylo řečeno, trochu to zkrátíme.

V tomto posledním díle se Lara snaží zabránit apokalypse předpovězené Mayi a stále se střetává s organizací Trinity. Celá hra se odehrává v Jižní Americe a oproti svým předchůdcům je to nejpropracovanější díl z celé série.

Najdete zde krásný svět, hádanky, střílecí pasáže a hluboký, zajímavý příběh. Grafické zpracování se opět posunulo dál a tentokrát přišly na pomoc i technologie od Nvidie v podobě Ray Tracingu a DLSS pro lepší herní zážitek.

Ray-Traced Sunlight Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)
Ray-Traced Sunlight Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)
i Zdroj: NVIDIA / Square Enix
i Zdroj: NVIDIA / Square Enix
Ray-Traced Sunlight Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)
Ray-Traced Point Light Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)
Ray-Traced Point Light Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)
i Zdroj: NVIDIA / Square Enix
i Zdroj: NVIDIA / Square Enix
Ray-Traced Point Light Shadows: On (vlevo) vs. Off (vpravo)

Díky zabudovanému benchmarku jde do dnešní doby o velmi oblíbenou hru na testování výkonu i vzhledem k přítomnosti Ray Tracingu. Ten měl velký efekt nejen v obydlených částech, kde jsme se dočkali na danou dobu opravdu propracovaného nasvícení, ale i v divočině. Hra vyšla v éře série GeForce RTX 20, tudíž na aktuálních grafikách RTX 40 poslední díl s Larou rozjedete bez obtíží.

Jediné, co můžeme tomuto dílu vytknout, jsou občasné repetitivní mise a hratelnost, ale jinak má Lara zatím důstojné zakončení.

Aktuálně nejnovější generace grafických karet řady GeForce RTX 40 (čtěte také o uvedení RTX 50) podporuje další pokročilé technologie pro vylepšení vizuální stránky hry, ale také výkonu, díky použití umělé inteligence. Deep Learning Super Sampling zkráceně DLSS v aktuální verzi 3.5 posouvá hranice na novou úroveň v nejnovějších titulech. Její dílčí technologie Super Resolution, Frame Generation nebo dokonce Ray Reconstruction jsou doslova gamechangerem. Tyto technologie popisují podrobněji kolegové z redakce PCTuning.cz.

I na závěr se sluší poděkovat partnerům INNO3D a NVIDIA, bez kterých by tento článek nevznikl. Mrkněte na grafické karty INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER X3 OC 16GINNO3D GeForce RTX 4060 Ti Twin X2. Díky

Od trojúhelníků k 14 skvělým hrám, jaký byl celý Tomb Raider?
i Zdroj: INNO3D

Jakou hrobku bude Lara tentokrát vykrádat?

Můžeme pouze spekulovat, zda se v nejbližší době dočkáme nového dílu. Před nějakou dobou jsme vás sice informovali o možném pokračování, ale jedná se o nepotvrzenou informaci. Rozhodně budeme doufat, že se nového dobrodružství dočkáme co nejdříve. A co vy? Jaké máte zkušenosti s naší nejoblíbenější archeoložkou?

Nový Tomb Raider má dostat otevřený svět, kde bude Lara jezdit na motorce
i Zdroj: Spite.cz / Vygenerováno AI

Nový Tomb Raider má dostat otevřený svět, kde bude Lara jezdit na motorce

Velmi důvěryhodný zdroj přišel s informacemi ohledně chystaného dílu Tomb Raider, který aktuálně vzniká v Crystal Dynamics.…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama