Recenze Thief Simulator 2. Prý nepokradeš
i Zdroj: PlayWay S.A.
Thief Simulator 2 Recenze Recenze Thief Simulator 2. Prý nepokradeš

Jakub Dohnanský

Jakub Dohnanský

21. 10. 2023 19:30

Job profesionálního zloděje není žádná sranda. To se nám snaží vydavatelství PlayWay už podruhé ukázat simulátorem zloděje. Budeme sledovat lidi a učit se jejich harmonogramy, budeme krást věci, které mají nějakou cenu a nechutně na tom bohatnout. Povedlo se vývojářům z CookieDev, nebo ne?

PlayWay S.A. je známé vydavatelství soustředící se na různé simulátory. Ať už je řeč o mechanikovi, hraniční kontroly, stavitele domu či manažerování celého vězení nebo obchodu se zvířaty. Tyto hry sice nikdy neměly nějakou extra velkou propracovanost a komplexnost, ale na zabití času na dva nebo tři večery byly to pravé ořechové.

Thief Simulator 2 je, jak už název napovídá, druhý díl simulátoru, kde se vžijeme do role odpadlíka, který má jediný úkol a to ukrást všechny Vaše herní konzole, sbírku Pokémon kartiček a smazat vaše Hardcore světy v Minecraftu. Dobře to možná ne, ale rozhodně ukradnout vše, co má nějakou cenu. Jaké to tedy je?

i Zdroj: PlayWay S.A.

Proč vlastně krademe?

Ze začátku hry je Vám představen příběh, kdy zjistíte, že jste oklamali pár nesprávných lidí a teď Vám jdou po krku. Vaše jediná záchrana je neznámý přítel na telefonu, který Vám ze začátku poradí, jak se vlastně krade a jak to vlastně v této branži funguje. Kontextově trochu divné, když příběh začíná oklamáním a najednou potřebujeme učit. Zároveň Vám tento neznámý přítel řekne, že kradení Vám pomůže ukázat těmto lidem, že jim můžete být k užitku a tím pádem je i přemluvit, aby Vás nechali, popřípadě s Vámi spolupracovali. Samozřejmě jde o čistý simulátor, takže hledat nějakou větší hloubku v příběhu je stejně zbytečné jako dávat hodinky bezrukému.

A jak se teda krade?

Hra je rozdělená na oblasti. Safehouse, autoopravna a ulice, ve které jsou domácnosti na vykrádání. Mezi těmito oblastmi se přemisťujete odjezdem mimo lokaci, vyberete kam chcete a hra Vás umístí na dané místo. Tady bych zmínil první mínus, a to častost načítacích obrazovek, kterých fakt někdy může být úmorné množství.

Zprvu nás bude provázet již zmíněný neznámý přítel na telefonu při prvních vloupačkách do rodinných baráčků. Samozřejmě jedná se o tutoriál, kde nám hra vysvětlí nějaké mechaniky apod. Při druhém hraní Vám dojde všechno ihned, ale pokud jste v této sérii poprvé, může Vám tento tutoriál připadat hodně stručný a rychlý. Hlavně kvůli tomu, že hra sice řekne, že něco můžete udělat, ale jak? To už ne.

i Zdroj: PlayWay S.A.

Pokaždé, když si něco nelegálně přivlastníte, získáte XP body, které jsou samozřejmě na vylepšování Vaší postavy a Vašeho arzenálu zlodějských udělátek. Vylepšování probíhá skrz jednoduchý strom dovedností, kde rozvíjíte vlastnosti jako rozšíření místa v batohu, takže můžete pobrat více věcí, než je budete muset prodat, možnost krást auta, odemykat složitější zámky, rychlejší běh, hackování apod. S každým novým levelem se odemkne nové vybavení, které použijete při stoupání do zlodějských výšin.

i Zdroj: PlayWay S.A.

Udělátka, která budete používat čítají klasické paklíče na otevírání zámků, páčidlo, stetoskop na různé sejfy, řezák na sklo, blowtorch na odemknutí velkých kontejnerů, noční vidění, nástroje na hackování bankomatů, dron na vypínání kamer nebo lyžařská maska pro skrytí Vaší identity. Pokud totiž budete často utíkat policii, můžou vyvěsit plakáty s Vaším obličejem, takže jakmile Vás někdo nahlásí, hned máte o úroveň vyšší hledanost.

Samozřejmě použití udělátek Vám spustí malou minihru, ať už poslouchání sejfu, nebo odemykání zámku paklíčem. Ze začátku je něco někdy možná těžší na pochopení, ale jakmile se do toho dostanete, tak to půjde jako po másle.

Ukrást můžete všechno, od pánviček, mikrovlnek, herních konzolí, televizí po samotná auta, která můžete pak do detailu rozebrat a prodat díly. Sama hra doporučuje neprodávat celá auta, ale po kouskách. Krást budete moct zatím ve dvou lokacích. Určitě další sousedství budou formou DLC.

Během plánování si budete zjišťovat harmonogramy lidí, kteří v daném domě žijí. Na to máte dva způsoby, buď je budete sledovat a hra za Vás bude zapisovat tento harmonogram, nebo si můžete koupit informace o domácnosti na počítači v safehousu. Když si informace koupíte, zjistíte pouze, kdy je majitel pryč z domu, jestli má rezidence kamery, psa, nebo otevřený zadní okno apod. Na podrobnější harmonogram jako, kdy je majitel v kuchyni, kdy v ložnici, kdy spí, už musíte člověka sledovat. Za tyto informace budete určitě rádi, protože umělá inteligence není sice úplně ta nejchytřejší, ale taky není ta nejhloupější. Lidi reagují na otevřené dveře, otevřený šuplík nebo i sebemenší zvuk, který u nich nemá co dělat. Na hlasité zvuky odemykání zámku, či fakt, že jim něco v baráku chybí, už tak nějak nereagují, ale i tak, stále je lepší vykrádat prázdný dům.

Zároveň je dobrý kontrolovat si Váš kalendář pomocí mobilu. Někdy totiž někde probíhá festival a tak většina lidí bude mimo domov, nebo naopak si budou dávat větší pozor na zloděje.

Když není nikdo doma, tak samozřejmě jde všechno rychleji a na nějaké dávání si pozor na hlučnost leze oknem pryč, ovšem to neznamená, že Vás nikdo i tak nemůže načapat či zavolat policii. Nezapomínejme, že baráky mají okna a ostatní obyvatelé "města" chodí ven.

Zde přichází první větší problém, který můžete mít při zvykání si na celkovou hratelnost. Samozřejmě po městě se pohybujete pěšky a nebo autem. Stejně jako Vy, to samé i NPC postavy venku jezdí autem a chodí po chodníku. Pokud hodláte zaparkovat tzv. na hulváta před dům, který chcete vykrást, je velká pravděpodobnost, že Vás někdo uvidí, protože NPC ve městě nejsou schopný blbě zaparkované auto obejít nebo, v případě aut, objet. Budou tam jen stát jak trubky a čekat až jim zmizíte z cesty.

i Zdroj: PlayWay S.A.

Samozřejmě to znamená, že NPC budou stát na místě před barákem, který jste si vybrali a pak je už jedno, jestli je majitel doma, nebo ne. To zaseknuté NPC Vás samozřejmě dřív nebo později uvidí a zavolá policii. A to jenom kvůli tomu, že jste zaparkovali a zadek auta máte trochu v silnici.

A co se stane, když začnou blikat majáky?

Jakmile Vás někdo nahlásí, začíná zábava. Rychle se schovat, nebo uniknout z místa činu, nejlépe do safehousu. Tohle neberte na lehkou váhu, protože proti policii nic nezmůžete. Mohu říci, že je až celkem dost neférová, když po Vás jde, protože může zatýkat už z dálky jen tím, že do vás vystřelí taserem. Pokud je honička v autech, nemůžete do safehousu, dokud se strážcům zákona neztratíte z dohledu. Proto radím, když už utíkat, tak hned, protože uniknout není zrovna jednoduchý úkol. Policii totiž stačí jen do Vás nabourat a jste zatčení. V tomto případě máte možnost načíst uloženou pozici, nebo jít i do vězení.

i Zdroj: PlayWay S.A

Vězení je kapitola sama o sobě. Můžete se totiž vyspat a dostat se hned ven bez nějakého většího postihu. Mimo tedy zaplacení nějakého poplatku, který se odvíjí podle vaší úrovně a míry hledanosti. Nebo je tu i druhá možnost a to je uniknout z policejní stanice. Ano, i informace o stanici si můžete koupit na Vašem počítači a podle toho naplánovat jak utéct. Během toho můžete samozřejmě i celou stanici vykrást. Ach ta ironie.

Pokud se hodláte schovat, připravte se na trochu horší stránku umělé inteligence. Schovat se už není tak napínavé, protože policie dorazí až za nějakých 10 až 20 sekund. To je spoustu času na schování se. Zvlášť je jedno, jestli se schováte před majitelem nebo ne. Ten ve většině případů uteče a jen v pár případech na Vás vytáhne zbraň. Zároveň jsem i zažil situaci, kdy jsem se schoval do popelnice, když za mnou běžel pan strážník připravený mě zatknout, a jakmile přišel k popelnici, tak mu smrad způsobil amnézii, protože hned zapomněl na to, že před pár okamžiky jsem se před ním tam schoval.

Co ale bude trochu drásat nervy, je délka pátrání, kterou jsem jednou měl i pět minut, schovaný na jednom místě a poslouchající jednu a tu samou hudbu snažící se vytvořit dramatickou atmosféru z probíhajícího pátrání. Neříkám nic, soundtrack hry je takovým zvláštním způsobem velmi dobrý, ale poslouchat pořád dokola jednu a tu samou skladbu, protože umělá inteligence není rozhodnutá ještě ukončit pátrání už není zrovna fajn.

Když jsme už u hudby, v safehousu, který si mimochodem můžete upravit podle Vašich preferencí, Vám budou hrát fajn skladby podporující takovou tu ,,Hood" atmosféru a v rádiu Vám bude satirický hlasatel hrát, a to cituji ,,Skvělé skladby k vykrádání" a dávat Vám tipy, jako například již zmíněné události jako festivaly apod.

Mám nakradeno. Co teď?

Jakmile dokončíte úspěšně jakýkoliv úkol, loupež, nebo později i velký Heist, je načase vše prodat ve Vašem safehousu. To bych samozřejmě hned nedoporučoval, protože na vašem počítači si můžete zobrazit poptávku na tzv. balíčky. Lidi neshánějí jen jednu věc, ale rovnou jeden balík třeba tří věcí. Například stojan na nože, mikrovlnka a toaster. Jakmile tento balíček prodáte v téhle podobě, nedostanete jen víc peněz, ale i zkušenostní body navíc. Slepě prodávat úplně všechno a nedělat si v tom nějaký pořádek podle poptávky se moc nevyplácí, proto je dobré si nějaké věci schovat a pak je dát dohromady v nějakým balíčku.

i Zdroj: PlayWay S.A

Samozřejmě toto není jediný způsob jak vydělávat, nebo získat XP. Občas lidi chtějí třeba jen vyfotit místnost nebo zničit něčí majetek. Tyto mise doporučuji dělat průběžně během hlavních misí, jinak se může dostavit hodně rychle stereotyp v podobě dohánění všech těchto vedlejších úkolů.

Příklad: Teď jste dělali hlavní mise, a nemůžete pokračovat, protože nemáte jeden kus vybavení, který se odemyká o dvě úrovně výš. A tak začnete s těmito úkoly, támhle půjdete, zničíte zahradního skřítka, támhle vyfotíte kuchyň, támhle zase někomu podstrčíte nějaký balíček do skříňky. A takhle pořád dokola, dokud se nedostanete na požadovaný level, aby šlo pokračovat v hlavních úkolech.

Jednou jsem toto absolvoval skoro dvě hodiny v kuse a upřímně jsem bojoval s pokušením si prostě ty dvě úrovně jednoduše nastavit pomocí programů třetích stran, protože tyto úkoly dávají celkem málo XP bodů, pokud během všeho nekradete to co Vám přijde pod ruku.

Ano vím, levelování neboli Grind je v těchto hrách častá věc, ale ostatní simulátory, z mé zkušenosti, dokázaly tento grind udělat zábavnější různorodým obsahem. Vykrádání jednoho a toho samého baráku třikrát za sebou, kdy všechen lup se magicky znova objeví a ještě k tomu na stejným místě, mi už moc zábavné nepřipadá. Na ostatní domy jsem neměl vybavení třeba v podobě lepšího paklíče na otvírání zámku apod.

To zní zajímavě, zahraju si to?

Teď se dostáváme k ,,menšímu" problému. Thief Simulator 2 má trošku náladovou optimalizaci. Na sestavě s RTX 3070 Ti, i7-11700KF, 64GB RAM a instalací na SSD disk, hra jela v 70 % případů na nejvyšší detaily při Full HD rozlišení v pořádku na stálých zamčených 60 FPS. Ovšem někdy z nejasných důvodů se začalo všechno sekat a pomohlo akorát změna lokality. Jak hra běží na slabších sestavách jsem bohužel neměl šanci zjistit.

Další věc, která teda mně osobně zas tak moc nevadila, je absence oficiální češtiny. Dostali jsme sice AI češtinu od Pařanského ráje, která všechno překládá opravdu krásně a přesvědčivě, ale zase při jejím použití nám rozbila prodávání věcí, kdy místo nakradených předmětů jsme prodali i naše vybavení a třeba dron, kterého dostanete už na začátku, nejde bohužel znova koupit. Pokud tedy plánujete hrát s touto češtinou, počkejte na lepší verzi, nebo si dávejte pozor při prodávání kořisti.

Thief Simulator 2 dostal český AI překlad
i Zdroj: Ultimate Games

Obávaný zloděj už umí česky. Thief Simulator 2 od PlayWay dostal fanouškovskou českou lokalizaci. Ta už tradičně vznikla za…

13. 10. 2023 19:00

Další spíše takové osobní minus, které je sice zobrazeno i níže, ale nebudu na něj brát ohled, je chybějící nějaká forma kooperace. Myslím si, že zrovna takový typ hry by byla opravdu sranda ve dvou nebo více lidech.

Thief Simulator 2
Xbox Xbox Series X/S
PlayStation PS5
Windows PC
PlayStation PS4
Xbox XONE
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Thief Simulator 2 dělá to co má, nic víc, nic míň. Jednoduchý satirický simulátor zloděje, který vypadá hezky, hraje se hezky, ale sem tam ho kazí umělá inteligence kolemjdoucích NPC, policie, nudný grind a náladová optimalizace. P.S: Nemáte pocit, že jsme tuhle hru už hráli před pěti lety?

Hodnocení

Jak hodnotíme

Co se nám líbí a nelíbí?